Groot-IJsselstein (of -Montfoort)? (Raad 2 februari)

zaterdag 04 februari 2012 21:18

Of rijdt er een trein door het Groene Hart? Daarover ging het deze donderdag tijdens de raadsvergadering bij het voorstel rond ambtelijke samenwerking tussen Montfoort en IJsselstein.

In de de afgelopen maanden zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de mogelijkheden om meer samen te werken tussen de gemeenten Woerden, Montfoort, Oudewater, Lopik en IJsselstein. Er lijken kansen te liggen voor Oudewater en Woerden, maar met name voor Montfoort en IJsselstein bleken er veel overeenkomsten in verwachtingen en mogelijkheden. Het plan zoals het er nu ligt, is dat de ambtelijke organisaties van deze twee laatste gemeenten worden samengevoegd. Deze nieuwe organisatie wordt dan vanuit de twee gemeenteraden en twee college's aangestuurd. Het grootste deel van de uitvoering blijft in handen van de beide gemeenten. Dit klinkt een beetje als twee kapiteins op een schip. Toch hadden wij een 'pool van ambtenaren' al een tijdje in ons verkiezingsprogramma staan.

Het samenvoegen van de organisaties heeft een aantal mogelijke voordelen; het wordt financieel beter mogelijk om goede ambtenaren vast te houden (alhoewel natuurlijk de vraag is.. hoe lang? En natuurlijk zijn er meer interessante manieren om een interessante werkgever te blijven!), de complexiteit waarmee de gemeente de komende jaren te maken krijgt met zaken die vanuit Den Haag op ons afkomen kunnen we zo beter aan, we zijn minder 'kwetsbaar' (de boel ligt niet gelijk stil als er een ambtenaar ziek is) maar bovendien doen we geen dubbel werk waar dat niet nodig is.

Het 'convenant' zoals het er nu ligt, wordt in de komende tijd verder uitgewerkt. Toch hebben we hier nog een aantal kritische kanttekeningen bij geplaatst die daarbij mee moeten worden genomen;

• Hoe wordt er omgegaan met prioriteitsconflicten, bijvoorbeeld door verschillende politieke keuzes? Wie krijgt wanneer voorrang? Is dat vooraf te regelen?
  • Hoe garanderen we dat er ruimte blijft voor lokaal maatwerk (ook bijvoorbeeld weer in verband met andere politieke keuzes)?
  • Besteed aandacht aan de communicatie!

Met name bij dat laatste punt is er al heel wat te verbeteren. Dit soort plannen zorgt al snel voor geruchten rond herindeling. En dat is volgens ons absoluut niet ter sprake. Hier hebben we het een avond eerder nog met de verschillende ChristenUnie-fracties uit de andere gemeenten over gehad. Daar bleek dat zelfs de communicatie naar de gemeenteraden (met name in het geval van Woerden en Montfoort), nog heel wat te wensen over liet. "De trein waarin we zitten staat stil en we weten niet waarom", werd dat door een aantal fracties in onze IJsselsteinse raad genoemd. Op ons kwam het meer over dat de trein al was vertrokken en de Raad en inwoners van Oudewater nog niet eens wisten dat het college al was ingestapt....

Aan ons om deze stap voor IJsselstein en Montfoort goed uit te leggen. En Lopik daarbij nadrukkelijk te betrekken!

Namens de fractie van de ChristenUnie IJsselstein,

Robert Pape