Els Kooij op de kandidatenlijst ChristenUnie

denhaagdinsdag 18 oktober 2016 17:00

Els Kooij, fractievoorzitter van de CU in IJsselstein, staat op plek 41 van de conceptkandidatenlijst van de partij voor de Tweede Kamerverkiezingen. Els licht toe wat haar motiveert.

“Ik vind het een eer om het landelijk verhaal van de ChristenUnie uit te mogen dragen en zie het als een kans om de thema's die er in IJsselstein toe doen vooruit te helpen. Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie is hoopvol en realistisch. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de voorstellen van de ChristenUnie in IJsselstein. We willen dat iedereen meetelt en zoeken daarom bijvoorbeeld naar nieuwe oplossingen voor mensen die langdurig geen werk vinden. Of we willen met de scholen werken aan een veilige omgeving voor jongeren die lijden onder digitaal pestgedrag. En we zetten ons in voor de toekomst van onze kinderen, bijvoorbeeld door het steunen van de plannen om scholen energieneutraal te bouwen."

De ChristenUnie presenteert de volledige kandidatenlijst vandaag. Volgens partijvoorzitter Piet Adema is de conceptkandidatenlijst een goede afspiegeling van de ChristenUnie-achterban. “Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van deze kandidaten en dankbaar dat zij zich vanuit hun geloof willen inzetten voor onze partij, de regio waar ze vandaan komen en ons land."

De ChristenUnie-lijst wordt aangevoerd door Gert-Jan Segers. Huidige Tweede Kamerleden Carola Schouten, Joël Voordewind, Carla Dik-Faber en Eppo Bruins staan respectievelijk op de tweede tot vijfde plek. Hoogste nieuwkomer is het Groningse Statenlid Stieneke van der Graaf op plek 6. Op 7 staat Amsterdammer Don Ceder. De kandidatenlijst wordt besproken op het ChristenUnie congres op 26 november. Dan wordt ook het verkiezingsprogramma vastgesteld dat de ChristenUnie vorige week presenteerde. In het verkiezingsprogramma ‘Hoopvol realistisch: voorstellen voor een samenleving met toekomst’ formuleert de ChristenUnie als drie belangrijkste aandachtspunten: investeren in de toekomst van onze kinderen, zorgen dat iedereen meetelt en opkomen voor (godsdienst)vrijheid. Wil je meer weten over waar de ChristenUnie voor staat? Je vindt het allemaal op: www.christenunie.nl