HCIJ

Staaldraad.jpgvrijdag 03 februari 2017 14:43

De hockeyvereniging wil na bijna zestig jaar een nieuw clubgebouw en vraagt de gemeente om ook mee te betalen. De ChristenUnie vindt dat dit kan, zelfs dat er extra geld bij mag om het gebouw ook energieneutraal te krijgen. Een goed voorbeeld voor alle leden die ook een duit in het zakje doen.

De HCIJ heeft een flink verouderd gebouw en wil graag een nieuw clubhuis bouwen die de eigen leden en gastspelers weer met fatsoenlijke douches en kleedkamers kan ontvangen. HCIJ heeft zelf al flink eraan gewerkt. De leden zelf dragen een fors bedrag bij en uit de vereniging zelf wordt kennis en kunde ingezet voor het ontwerpen en bouwen van het gebouw. HCIJ wil ook graag dat de gemeente meebetaalt. Dat is IJsselstein niet verplicht om te doen. Toch kiest IJsselstein ervoor om sportclubs te ondersteunen voor de ruimtes die sportgebonden zijn.

In de raad was het debat of we hier wel in mee konden gaan. Er liggen geen vaste regels. En dat helpt niet. Het CDA wil die vaste regels wel. En terecht want dat maakt de besluiten van de gemeente beter. De ChristenUnie was er niet voor om deze regels nu eerst te gaan maken en dan pas toestemming te geven voor HCIJ om verder te gaan. We zijn al anderhalf jaar met elkaar aan het werk. En dan nu bijna aan het einde van het spel de regels veranderen zou niet eerlijk zijn. Bovendien strooien we niet zomaar met geld. Het college heeft ook gekeken wat normaal is om uit te geven en geeft geeft veel minder dan HCIJ eerst vroeg.

De ChristenUnie vindt wel dat er iets meer mag worden gegeven. Het is voor een speciaal doel: duurzaamheid. HCIJ kan het gebouw nu energieneutraal maken en dat is een mooi voorbeeld voor andere verenigingen, voor de leden en voor andere inwoners van IJSselstein. De gemeente geeft daar normaal nooit geld voor. We helpen verenigingen aan ideeën, maar ze moeten zelf de uitvoering doen. De ChristenUnie ziet mogelijkheden om via constructie van renteloze lening vast te houden aan dit uitgangspunt, en tegelijk HCIJ in het zadel van duurzaamheid te helpen.