PAUW

Arbeidsgehandicaptenvrijdag 03 februari 2017 14:45

Er is onrust over het veranderen van PAUW Bedrijven. De nieuwe participatiewet zorgt ervoor dat de zes gemeenten die samenwerken in PAUW het werk op een andere manier wil organiseren. De ideeën hoe dat dan moet zijn niet overal hetzelfde. En dat is niet goed voor de werknemers van PAUW. We moeten snel en grondig alle opties door, zodat er duidelijkheid komt. De ChristenUnie diende met andere partijen hiervoor een motie in.

Namens alle partijen stond de ChristenUnie kort stil bij een zaak die de gemoederen in de afgelopen weken flink heeft bezig gehouden. In het conceptraadsbesluit van november werd op basis van het onderzoek Langendijk het voorstel gedaan om de gemeenschappelijke regeling PAUW Bedrijven op te heffen. Dit ingrijpende voorstel leidde tot veel schrik en onrust onder vooral de medewerkers van PAUW, maar ook onder werkgevers die gebruik maken van PAUW.

De raad van IJsselstein is vanaf het begin duidelijk geweest: we kunnen een dergelijk ingrijpend besluit niet nemen op basis van het rapport Langendijk. Er moet meer duidelijkheid komen over de verschillende opties. De raad wil dat we er met elkaar voor gaan zorgen dat er stabiliteit is voor de werknemers van PAUW. We willen dat de kennis, kunde, infrastructuur van PAUW bewaard blijft. Dan kan PAUW de mensen die al dan niet tijdelijk een beschutte werkplek nodig hebben op een goede manier blijven ondersteunen. Die duidelijkheid bood het rapport Langendijk niet. Dat werd nog eens onderstreept doordat de ondernemingsraad van PAUW met een ander onderzoek ook andere oplossingen liet zien.

IJsselstein werkt niet alleen hierin. We werken samen met vijf andere gemeenten. De colleges van de zes gemeenten hebben de roep om meer duidelijkheid gehoord en erkend, zo getuigt de brief van 25 januari. Inmiddels zijn in twee raden de nieuwe raadsvoorstellen al in behandeling genomen. Uit deze voorstellen in Nieuwegein en De Ronde Venen blijkt dat deze twee gemeenten een transformatieplan gaan uitwerken waarin ze uitgaan van andere samenwerkingsverbanden dan het huidige of zelfs het zelfstandig uitvoeren. Het is tijd dat ook IJsselstein zich uitspreekt over de gewenste koers die het beste is voor de inwoners van IJsselstein die baat hebben bij een goede uitvoering van de sociale werkplaats.

De fracties hebben zich in het afgelopen cluster Samenleving uitgesproken dat het hen niet per se gaat om het behoud van de gemeenschappelijke regeling, zelfs niet om het behoud van PAUW Bedrijven in zijn huidige vorm, maar boven alles op een goede, stabiele oplossing voor deze kwetsbare groep mensen waarbij de kennis, kunde en infrastructuur van PAUW ten volle wordt ingezet in bij de uitvoering van integrale ondersteuning van mensen met een arbeidsbeperking. We zien daar verschillende opties voor. We willen deze opties zien uitgewerkt voordat we een besluit over de toekomst van de GR en van PAUW kunnen nemen. De wethouder nodigde de fracties uit om kaders mee te geven. Die handschoen hebben we opgepakt. We hebben een motie ingediend waarin we de wethouder hebben opgeroepen om alle opties samen met de vijf andere gemeenten uit te zoeken en te verwerken in een besluit dat aan de raad wordt voorgelegd, zodat we echt zeker weten dat van alle alternatieven die er zijn we de beste kiezen voor de inwoners van IJsselstein. De wethouder gaat hiermee aan de slag.