IJsselstein de grootste verliezer

vrijdag 01 september 2017 21:07

De ChristenUnie betreurt het uiteenvallen van de coalitie. Els Kooij: ‘De verhoudingen zijn verstoord, zoveel is wel duidelijk. De timing van het CDA is ongelukkig en zet de raad buiten spel. En de toon van het persbericht van de coalitie is beschamend. IJsselstein is al met al de grootste verliezer. Prioriteit nu ligt bij het snel herstellen van de verhoudingen, zodat we weer aan het werk kunnen voor de stad.’

Achtergrond

De huidige politiek crisis kent alleen maar verliezers. Gisterenavond werd bekend dat het CDA uit de coalitie is gestapt en Vincent van den Berg per direct zijn portefeuille ter beschikking heeft gesteld. Aanleiding is het raadsonderzoek naar de tekorten bij UW Samenwerking. Het college D66, GroenLinks, SP en CDA hebben een verschil van inzicht over welke maatregelen er nodig zijn om UW Samenwerking te laten slagen.

Timing zet raad buiten spel

De ChristenUnie betreurt het dat de coalitie een half jaar na de start alweer uit elkaar ligt. De timing van het CDA zet de raad buiten spel. Het CDA had op basis van inhoudelijke argumenten kunnen proberen een meerderheid in de raad te vinden voor de maatregelen waarvan zij denken dat die nodig zijn. Door er nu uit te stappen is een inhoudelijk debat over de problemen bij UW Samenwerking en de kans op een constructieve oplossing bijna onmogelijk geworden.

Toon beschamend

Tegelijkertijd vindt de ChristenUnie de reactie van de andere coalitiepartijen beschamend. De persoonlijke uithaal naar Vincent van den Berg is een politiek bestuur onwaardig. Het maakt duidelijk dat niet alleen op inhoud, maar ook op relatie de verhoudingen verstoord waren. Dit helpt niemand.

Vervolg

IJsselstein verdient het dat we snel de draad weer oppakken. De ChristenUnie roept de burgemeester op het seniorenconvent bij elkaar te roepen voor vertrouwelijk overleg los van politieke verhoudingen. De lucht moet eerst geklaard. Pas daarna kunnen we zo snel mogelijk op zoek naar een koers voor de laatste maanden tot aan de verkiezingen. De ChristenUnie gaat voor een demissionaire minderheidscoalitie. Laten we met elkaar de belangrijkste dossiers benoemen die gewoon door moeten. De ChristenUnie denkt dan aan besluitvorming Pauw, onderwijshuisvesting, de wettelijke taken op zorg, veiligheid, etc. Een minderheidscoalitie kan per dossier op inhoud meerderheden zoeken.

UW Samenwerking

Wat betreft UW Samenwerking is de situatie nu alleen maar ingewikkelder geworden. Het raadsonderzoek bevestigt het beeld hoe het mis heeft kunnen gaan: er is geen gezamenlijke manier waarop IJsselstein en Montfoort UW Samenwerking aansturen. Deze situatie verergert dat. We kunnen alleen verder als we op één lijn komen. Als we niet hetzelfde in de wedstrijd gaan zitten, gaat het nooit werken.