Verslag Commissies Week 37 2006

zondag 17 september 2006 17:55

Wij vinden dat het college meer moet meedelen en informeren. Op basis van vragen is ons nu informatie gegeven over twee ontzettend belangrijke dossiers, Isselwaerde en het Fulco. Het Fulco dreigt te moeten sluiten en Isselwaerde gaat in ernstig afgeslankte vorm door. Dat is nogal wat.

Afgelopen maandag spraken wij in de commissie WLM over een voorstel van de college om 100.000€ vrij te maken voor parkeerproblemen in de wijken. Wij hadden er grote moeite mee omdat er een parkeernota aankomt, omdat je met 100.000 nauwelijks iets kunt doen en omdat het college nog helemaal niet duidelijk heeft waaraan het geld gegeven wordt. Op basis van welke criteria maakt het college haar keuze, dat willen wij graag weten. En toen de wethouder Hans Lappee ook nog terloops opmerkte dat het geld evenzogoed naar een verandering van een kruispunt kan gaan, waren wij het spoor bijster. Zoals het voorstel er nu ligt zal de ChristenUnie tegenstemmen.

Verder lag er een stuk van sociaal buurtbeheer ter inzage en wij hebben gevraagd om duidlijker en explicieter te maken wat het college voor dit geld gaat doen, welke doelen zij op het oog heeft en hoe zij het effect wil gaan meten.

In de commissie Middelen werd tegelijk een rapport van de Rekenkamer gepresenteerd, waaruit duidelijk sprak dat in IJsselstein nog heel wat te verbeteren valt wanneer het gaat om SMART formuleren (zijn wij niet de enige gemeente in…!) / waar geven wij ons geld aan uit en welk effect wordt van tevoren afgesproken en  welke keuzemogeljijkheden zijn er. Het is een helder rapport geworden, waar zowel de raad als het college binnenkort handen en voeten aan kunnen geven!
Helaas bleek er nog steeds veel te schorten aan de voorbereiding en afhandeling van de actiepuntenlijst; er staan ondertussen punten op van 2 jaar oud en veel zaken worden steeds maar vooruit geschoven.

De commissie W&O ging grotendeels over de WMO, een heel lijvig pakket aan stukken, die van groot belang zijn want hoe gaan wij straks de zorg, het welzijn, etc. regelen. De gemeente is op stoom en het is een groeimodel, maar voor ons is van wezenlijk belang dat het voor de klant aan de balie duidelijk is, wat zijn mogelijkheden zijn en waar hij naar toe verwezen wordt.

Er volgde nog een discussie over de gehandicaptenparkeerkaart en de daarbij behorende keuringen. Wij zijn nog niet overtuigd van het feit, dat zoals het nu in de WMO verordening staat, dit ook volgens de motie is die D66, Christenunie en CDA ingediend hebben. Komen wij op terug in de Raad.

De commissie B&V waren wij niet aanwezig. Wij lezen in de krant over het project buurtvaders en het feit dat het misschien zal stoppen en hopen dat hier gewoon een gesprek zal plaatsvinden en een oplossing. Onze idee is dat er sprake is van een cultuurverschil.

De commissie REO was bijzonder in zijn soort. De lijst van aandachtspunten leek enigszins aan het college ontsnapt te zijn, op ons kwam het niet over als een goed voorbereide vergadering.

Wij vinden dat het  college meer moet meedelen en informeren. Op basis van vragen is ons nu informatie gegeven over twee ontzettend belangrijke dossiers, Isselwaerde en het Fulco. Het Fulco dreigt te moeten sluiten en Isselwaerde gaat in ernstig afgeslankte vorm door. Dat is nogal wat.

Wethouder Overkamp was geirriteerd dat wij haar aanspraken op het feit ,dat de beantwoording van de schriftelijke vragen van de ChristenUnie pas om 19.55 op onze tafel lag. Zij was van mening dat zij de commissie wel goed informeert.

Voor de Christenunie blijft de vraag of de commissie informatie had gekregen, wanneer a. de Christenunie geen schriftelijke vragen over Isselwaerde had ingediend en b. de LDIJ geen vragen over het Fulco had gesteld.