Verslag Raad 28 september 2006

zondag 01 oktober 2006 20:39

Het Fulco maakte de tongen weer aardig los. Geen directeur in 2006, dus is er geld over en dat kan gebruikt worden voor een aantal posten (w.o onderhoud en overhead ambtenarenlunches). En het voorstel om de subsidie in 2007 toch toe te zeggen aan het Fulco om zodoende de programmering van het 2007/2008 veilig te stellen.

Na de opening om 20.00 kwamen er eerst een heleboel A-stukken, wat inhoudt dat er in de commissie al uitgebreid over gesproken is en dat het in de Raad hamerstukken zijn.

Vervolgens kwam de eerste schorsing. Die had te maken met de mensen, die benoemd  zouden worden in een werkgroep die gaat kijken op welke manier de Raad informatie krijgt in de begroting en andere informatieve en financiële stukken. Er waren voor twee plaatsen 3 mensen voorgedragen en de burgemeester had graag gezien dat wij (LDIJ, D66 en Christenunie) er onderling uit zouden komen en er geen stemming nodig was. Maar zelf vonden wij een stemming op zijn plaats, want eerst wordt steeds gevraagd om iemand kandidaat te stellen en vervolgens moet je die persoon weer afvoeren, dus een stemming. Resultaat: Robbert Leutscher (LDIJ) en Robert Pape (ChristenUnie) werden gekozen.

Vervolgens de WMO. In eerste termijn beloofde de wethouder keihard, dat hij de kosten voor een gehandicaptenparkeerkaart  in de legesverordening gaat regelen en dat die gratis wordt (winst voor D66, CDA en ChristenUnie, die hier hard mee bezig zijn geweest en natuurlijk voor de gehandicapten) en dat de medische keuringen voor gehandicapten zoveel mogelijk om de 5 jaar verplicht zijn en niet elk jaar.

Verder hebben wij in onze inbreng gewezen op “Goede plannen en nu beginnen” maar ook op continue evaluatie en signaleren van klachten uit de samenleving. Maar ook hebben wij gewezen op de kerken. Na een gesprek met de kerken is ons gebleken dat zij zich niet serieus genomen voelen in hun rol. Er wordt veel van hen gevraagd (zorg geven), maar ook zijn zij zorgvragers (ongeveer 14.000 mensen in IJsselstein zijn op een of andere manier verbonden aan een kerk) en zij zijn soms onzeker hoe om te gaan met de Wmo, maar ook met het armoedebeleid.

Hiernaast hebben wij de wethouder een mooie beterschapkaart aangeboden, omdat wij denken dat de communicatie over de WMO naar burgers met zorg moet worden geregeld en dat in eerste instantie een WMO krant een mooi initiatief is, maar waarschijnlijk door mensen slecht gelezen zal worden, want bij de burger leeft de WMO weinig tot niet.

Toen het plan van wethouder Lappee om 100.000 € uit te geven (budget uit 2005) aan parkeerplekken waar via het wijkgericht werken om gevraagd was. Voor ons te vroeg, in december komt een parkeernota, waar wij afspraken in maken hoe wij in  IJsselstein om gaan met parkeren. Maar ook kon de wethouder niet aangeven waarom hij bepaalde locaties kiest (overlast is een erg subjectief begrip) en of er ook gekeken wordt naar andere meer duurzame oplossingen. Wij hebben tegen gestemd.

Het Fulco maakte de tongen weer aardig los. Geen directeur in 2006, dus is er geld over en dat kan gebruikt worden voor een aantal posten (w.o onderhoud en overhead ambtenarenlunches). En het voorstel om de subsidie in 2007 toch toe te zeggen aan het Fulco  om zodoende de programmering van het  2007/2008 veilig te stellen. Beide voorstellen hebben wij mee ingestemd, niet omdat wij er blij mee zijn , want het blijven ad-hoc keuzes terwijl de werkelijke problematiek van de relatie Fulco-gemeente onopgelost blijft, maar omdat wij ook vinden dat de gemeente wel een verantwoordelijkheid heeft en zich aan toezeggingen moet houden en samen met het Fulco naar een definitieve oplossing moet zoeken. En dat is toegezegd, voor de zomer 2007! Daar houden wij alle partijen aan.