De ochtend na de begroting...

vrijdag 10 november 2006 12:00

De Christenunie begon haar Algemene Beschouwingen met de zinsnede: waar hebben wij het eigenlijk over?

Nu daar kan ik mijn nabeschouwingen ook wel mee beginnen; waar hebben wij het eigenlijk over gehad?

Een avond met af en toe korte debatjes, wat grollen en grappen en een discussie over de OZB in een drietal bedrijven.

De ChristenUnie heeft zich constructief opgesteld, had een viertal moties over de niet-tijdige informatievoorziening van het college, de wijkwethouder, het probleem van laaggeletterdheid waardoor steeds meer mensen de overheidsinformatie niet begrijpen en de starterlening. De coalitie had geen moties, want aan alle vragen was tegemoet gekomen, al kan ik mij nu niet meer herinneren welke toezeggingen zij hebben gehad? Maar ook onze moties werden niet gesteund.

De heer Ketting van de PvdA is vorige week bijzonder boos geweest over de niet–tijdige en gebrekkige informatievoorziening vanuit het college naar de raad, maar steunde onze motie niet. Ook kwam er geen tegenvoorstel.

GroenLinks zei in een stemverklaring, dat zij het idee van de wijkwethouder ondersteunen, maar nu het college het anders wil (waarbij hij ook nog zei, dat het college wel op hun schreden zou terugkeren) wilden zij dat toch volgen en steunden onze motie niet.

En tot slot de VVD, bij monde van de heer van Roo, stak stevig in op de OZB- verhoging van dit college. Logisch want in juni had hij een toezegging van de wethouder gekregen dat de OZB niet als sluitpost zou worden gebruikt en de VVD was nu zeer ontevreden over de argumenten van het college. Maar in plaats van moed tonen en rug recht houden nam de VVD genoegen met een uiterst onrealistisch voorstel om in januari te gaan praten over de uitkomst van de scans en dan eventueel de OZB weer te verlagen. Weer een toezegging…

De motie van CDA, ChristenUnie en D66 steunde de VVD niet om nu bij de begrotingsbehandeling  de OZB te verlagen, met de bedoeling bij de te verwachten meevallers dit geld te gebruiken voor nieuw beleid (tot dan uit te stellen). Ook diende de VVD zelf geen motie in. Gemiste kans.

De coalitie neemt genoegen met vage toezeggingen en sussende woorden. Deelt verontwaardiging in de commissies en in de wandelgangen, maar toont op le moment supreme geen kracht.

Waar hebben wij het eigenlijk over gehad?

Carolien Pape,
Fractievoorzitter ChristenUnie IJsselstein
fractie@ijsselstein.christenunie.nl

De algemene beschouwingen van de ChristenUnie op de begroting 2007 kunt u hier vinden.