Verslag Commissies week 3 2007

woensdag 31 januari 2007 09:14

De eerste serie commissies in het nieuwe jaar. De hoofdpunten; rapport over het aantal personeelsleden binnen de gemeente IJsselstein, nota "Gezond en Wel", integratie, GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Veiligheids Plan).

Maandag waren alle raads- en commissie leden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de discussie over het Berenschotrapport, een lang verwacht rapport waarbij dieper onderzoek werd verricht naar de afwijkingen van de formatie bij de gemeente IJsselstein, vergeleken met andere gemeenten.

Uit het rapport bleek dat wij in IJsselstein met name bij Openbaar Groen 30% meer mensen hebben werken. Maar ook blijkt dat dat komt door minder uitbesteden en een grote collectie fruitbomen, die dus veel werk geven. Lijkt een reële verklaring.
Ook werken er meer mensen bij de afdeling Sociale Zaken, maar dat is iets wat de ChristenUnie juist graag wil omdat wij insteken op schuldhulpverlening en de snelle reïntegratie van mensen zonder werk.
Verder wordt er veel geld uitgegeven bij Kunst en Cultuur en dat zegt het onderzoek is met name historisch bepaald: in vorige collegeperiodes zijn daar keuzes gemaakt. Nu kun je natuurlijk niet zomaar een goedlopend theater en een stadsmusuem sluiten (iemand vroeg mij de volgende dag of wij dat gaan doen……), maar wij willen wel de discussie voeren. En dat roept de ChristenUnie ook al jaren, dus dat is helemaal niet nieuw. Een discussie over kwaliteit, over omvang en over privatisering.
Conclusie vanuit dit rapport Berenschot is dus wel, dat wij voorlopig geen mensen teveel in het stadhuis hebben lopen en dat zij hun werk ook nog eens goed doen.
Er lijkt volgens dit rapport nog wel ruimte op lange termijn, dat moet wel veilig gesteld. Op termijn kunnen wij door uitbesteden,  samenwerking en door lagere kwaliteit natuurlijk wel met minder personeel af, maar die discussie moet nog gevoerd.

Dinsdag hadden wij in de commissie welzijn en onderwijs een gesprek over de nota “gezond  en wel“. Alle partijen vonden het wel een goede nota… maar als ChristenUnie misten wij een aantal essentiële zaken, met name actie  vanwege het hoge alcoholgebruik in IJsselstein onder jongeren en volwassenen. Daar lijkt geen gedeelde visie over te zijn.
Maar een ander belangrijk punt vonden wij dat deze nota alleen gebaseerd is op onderzoek van de GGD en soms zelfs nog minder recente onderzoeken. Geen enkele actie is ondernomen om in contact te treden werkers in IJsselstein, zoals huisartsen, wijkverpleegkundigen, ouderenadviseur etc. Ook burgers zijn niet bij deze nota betrokken. Voor een gezonder leven moet er draagvlak worden gecreëerd

De wethouder gaf de ChristenUnie gelijk, dat de nota die er nu ligt nog opgevolgd moet worden door een integrale visie op gezondheid en daarbij moeten al die partijen bij worden betrokken. Hij zei het dus ook toe… aan ons om het in de gaten te houden

Ook heeft de Christenunie een discussie opgestart over de integratie. Onze visie stond in het stuk, bijvoorbeeld aandacht voor laagopgeleide vrouwen, die ons inziens als opvoeder een taal moeten leren en wij hebben vragen over de nota Integratie gesteld .

Alleen D66 had de moeite genomen om echt serieus op onze vragen in te gaan. Op zo’n moment vraag ik mij wel eens af wat die grote fracties allemaal bespreken in hun fractieoverleg. De twee kleinste partijen hebben in deze commissie gewoon het meeste inbreng.

Verder in WLM de discussie over het langverwachte GVVP. De Christenunie is tevreden, want al onze speerpunten staan er in, bereikbaarheid, maar ook niet noodzakelijk autogebruik verminderen. Betere fietsvoorzieningen, ook al  is het daarbij wel “eerst zien en dan geloven’ want dat zeggen wij al jaren en er gebeurt weinig. Lucht- en geluidskwaliteit wordt leidend. Veilige schoolzones.
Ook vroegen wij aandacht voor de fiets in de sneltram, daar hebben wij al eerder om gevraagd, maar nieuwe tijden betekenen nieuwe kansen.

Ook in REO heeft de ChristenUnie weer van zich laten horen, dit keer samen met GroenLinks en PvdA, want namens deze partijen  ligt er nu een bestuursopdracht aan het college om voor de zomer de discussie te voeren over wel uitbreiden van de stad of alleen in de stad bouwen. En dan willen wij van het college de juiste informatie ontvangen om die discussie te voeren en een besluit te nemen.