Verslag Raad 15 maart 2007

maandag 19 maart 2007 12:18

Hoe een korte raad alsnog lang kan worden…

Voordat de raadsvergadering begint zeggen wij tegen elkaar vaak, hoe lang zal het gaan duren? Gisteravond stonden er maar 2 agendapunten op de B-lijst, dus schatten wij 21.30 omdat wij wisten van een interpellatiedebat van D66. Het werd 23.30.

En een van de redenen was de uitgebreide discussie die rond het onderzoek over het het Fulco theater ontstond. Door de Christenunie aangezwengeld wel te verstaan. In eerste termijn waren alle partijen redelijk positief over het voorstel voor krediet t.b.v. een onderzoek om te komen tot een algemene oplossing voor het Fulcotheater. Voor alle duidelijkheid: De beste oplossing om als gemeente minder geld aan het Fulco te hoeven betalen. In 2003 was dat overigens al een discussiepunt en door vorige colleges is dat vooruitgeschoven en nu heeft wethouder Doesbug beloofd om voor de zomer 2007 met een definitieve oplossing te komen.

Maar nu dat onderzoek.
Er is geen expertise in het stadhuis (heel begrijpelijk want het is specifieke materie) dus de diagnose voor het probleem w.o. een marktanalyse, benchmark, verschillende scenario’s voor een oplossing en de begeleiding van het vervolgtraject worden voor maximaal 30.000 € onderzocht.
Onze vragen waren:

• Is er wel genoeg expertise voor de juridische en financiële gevolgen in huis, want anders moeten deze ook worden meegenomen in het onderzoek?
  • Wordt er ook globaal gekeken naar noodzakelijk investeringen wanneer commercieel gegaan wordt en is het zeker dat de verenigingen wel in het Fulco willen blijven, want echt tevreden zijn zij niet?
  • Gaat het nu om de gehele bedrijfsvoering van het Fulco of alleen om de horeca en de zalenverhuur?

Ons inziens was de opdracht voor de offerte vaag. Het zegt ook wel iets dat er 3 aanbiedingen gekomen zijn variërend van  30.000-59.000 Euro. Wij gaven aan dat wij liever een volledig en iets duurder onderzoek willen dan dat we over een paar maanden de conclusie moeten trekken dat we nog geen volledig beeld hebben; dit dossier loopt al jaren…..

De vragen werden ons niet in dank afgenomen. Bovendien verstaat de wethouder de kunst om op details uitgebreid in te gaan, maar de echte vragen te laten liggen. In tweede termijn stelde ik onze vragen nogmaals. Toen sprak de wethouder de hoop uit, dat hij het nog eens zou meemaken dat meneer Klomp (die de vragen van de ChristenUnie onderschreef) en mevrouw Pape in het Fulco een theatervoorstelling zouden geven. Gelach, maar ik was verontwaardigd en vond het een ongepaste opmerking omdat dit dossier ons al jaren hoofdpijn bezorgd en wij serieuze vragen stellen (in tegenstelling tot een aantal andere partijen).

Om een lang verhaal kort te maken (anders wordt een kort stukje ook een lang stuk):
Uiteindelijk kregen wij nog bijval van CDA, VVD en D66. Maar omdat de ChristenUnie geen antwoord heeft gekregen op haar vragen en geen goed gevoel heeft bij dit onderzoek (N.B. wij willen wel een onderzoek!) stemden wij tegen.

Wanneer in mei 2007 blijkt dat wij het bij het verkeerde eind hebben gehad dan zal ik niet aarzelen om ons ongelijk te erkennen, maar nu nog even niet…

Carolien Pape
Fractievoorzitter ChristenUnie