Verslag Raad 19 april 2007

vrijdag 27 april 2007 21:31

Over wegen, bedrijventerreinen en de Bieb

Na een aantal afgehamerde A-stukken belandden wij bij de motie die de BBIJ indiende. Er ligt een voorgenomen besluit van het college voor een verbinding tussen de Daccastraat – Statensingel in Zenderpark en in de tijd dat bewoners nog zienswijzen kunnen indienen wilde de BBIJ een motie indienen. In de commissie had de ChristenUnie nog aangegeven dat ook wij tegen deze verbinding waren, maar na bestudering van de stukken en kaarten hadden wij toch het sterke idee dat een auto-onvriendelijke verbinding de Daccastraat juist zou ontlasten en ook GroenLinks bleek die mening toegedaan. Wij hebben wel vertrouwen dat het college een wijs besluit neemt, waarbij zij ook de omwonenden zullen informeren, zeker na de aandacht uit de Raad en in de Commissie. Wij stemden niet in met de motie van de BBIJ, maar waarderen wel dat zij dit punt op de agenda hebben gezet!!

Vervolgens gesproken over de revitalisering van het bedrijventerrein Lagendijk. Hard nodig, maar het discussiepunt was de 500.000€ die nog niet gedekt was. In de discussie heeft de ChristenUnie in iedere geval aangegeven dat de ondernemers wat ons betreft ook mee moeten betalen. Dat gebeurt in den lande trouwens ook. Ook moet er goed naar kosten worden gekeken en volgens ons zal het tekort dan aanmerkelijk slinken. Een ander idee is om de vrachtwagenparkeerplaatsen te verhuren aan bedrijven. In elk geval moet het bedrijventerrein makkelijk en goed bereikbaar zijn met OV en voor fietsers en meer werkgelegenheid voor IJsselsteiners opleveren.

Toen de bibliotheek. Wij hebben de wethouder gecomplimenteerd met het feit dat hij toch nog heeft proberen te bereiken dat ook het stadsmuseum mee verhuisde. Dat is niet gelukt. Alle partijen zijn het nu wel eens met het feit dat de beste oplossing is om alleen Rabobank en Bieb in het gebouw aan de Overtoom te plaatsen. Wel hebben wij nog voor twee zaken aandacht gevraagd:

1. De raad moet gaan praten over de kaders voor het stadsmuseum, want  et stadsmuseum heeft geen duidelijkheid over hun toekomst en dat lijkt te resulteren in “blijven dromen”.
  2. Het gebouw aan de Overtoom moet echt multi-functioneel worden. Op tijden dat de Bieb gesloten is moet er van alles te doen zijn. En ook het stadsmuseum en de bieb moeten samen gaan werken, en de historische Kring en het Cultureel platform. Een bruisend gezellig gebouw, dat samen met het Fulco de Overtoom tot de huiskamer van IJsselstein maakt.

Tot slot een kort woordje voor de waarnemende burgemeester Kok, want dit was zijn laatste raadsvergadering.