Verslag Raad 24 mei 2007

vrijdag 25 mei 2007 15:37

De stilte voor de storm?

Een korte vergadering, uitstekend geleid door de heer van den Brink. Hij kon zo goed wennen aan de hamer …

Het was een rustige en overzichtelijke raadsvergadering. Even leek het mis te gaan toen meneer Seele (afsplitsing van LDIJ) een verklaring voorlas en daarin gelijk een beschuldigende toon aansloeg  tegen zijn voormalige fractievoorzitter de heer Leutscher. Onze nieuwe burgemeester was klip en klaar, dergelijke taal accepteren wij hier niet, en greep in.
Vervolgens een wat intern gericht stuk over de inrichting van de begroting. Een werkgroep, waarin ook fractiegenoot Robert Pape zitting heeft, heeft vele uren gezwoegd op een overzichtelijke indeling. Het viel ons tegen, dat er uit raad weinig reactie kwam. Slechts D66 en ChristenUnie leken de moeite te hebben genomen om te reageren. Wat ons betreft een helder stuk, wat moet uitgroeien tot een begroting waar niet zozeer op de financiën wordt gestuurd, maar op kwaliteit, effecten en resultaten.
Hiernaast zal de discussie over richting en keuzes in het vervolg meer dan nu het geval is in juni plaatsvinden bij het vaststellen van de kadernota, en niet meer bij de begroting waar veel keuzes al gemaakt zijn.

Het volgende stuk, de jaarrekening, was al uitgebreid in de commissie langsgekomen. Een paar voor ons belangrijke punten zijn de nota’s die vaak uitgesteld worden door het jaar heen, waar wij dan pas bij de jaarrekening van horen.
D66 had een lijstje gemaakt en werd op haar wenken bediend, want de planning van de nota’s ligt al klaar. Maar ook zijn wij van mening wij dat portefeuillehouders meer info kunnen geven of samenspraak met de commissie kunnen arrangeren om te overleggen wat te doen in geval van uitstel en te weinig budget (Voorbeeld was de piketregelng bij rampen die in 2006 is blijven liggen. Onverantwoord)

De junicyclus zal zwaarder zijn. Er is een stapel stukken naar ons op weg, want er liggen heel wat toezeggingen “voor de zomer…” De ChristenUnie gaat ervoor!