Bijdrage Raad 8 november 2007 - Begroting

vrijdag 09 november 2007 11:41

Bij het behandelen van de begroting gaat het om beleid, financiƫn, visie en keuzes.
Maar in een gemeentelijke organisatie en in een stad gaat ook alles om relaties, vertrouwen wij elkaar, begrijpen wij elkaar en kunnen wij samen aan de slag. Afgelopen dinsdag hebben wij weer gezien hoe cruciaal dat element is.

Algemene beschouwingen van de ChristenUnie begroting 2008

Samen weet je meer!

Vorig jaar beëindigde ik de Algemene beschouwingen van de ChristenUnie met het aanbieden van een rood potlood en een punten slijper. Te gebruiken om in eerste instantie de begrotingsgegevens scherper te formuleren en in tweede instantie bij de verkiezingen te gebruiken.
De Tweede kamerverkiezingen zijn geweest en gelukkig hebben wij zonder referendum een nieuwe burgemeester.
Blijft over de vraag of deze begroting meer specifiek is geformuleerd dan de vorige begroting?
Het duidelijke format van de P&C groep is aanwezig, de status van het huidige collegeprogramma is aangevuld, maar met betrekking tot prestatiegegevens moet echt nog een slag gemaakt. De ChristenUnie ziet dat verschillende processen door elkaar lopen en dat de goede wil aan alle kanten aanwezig is. Het komende jaar door de andere werkwijze van de Raad komt er weer een proces bij, maar eens moet het er toch van komen... Dat zouden wij een van de speerpunten voor 2008 willen maken.

Nog even over de nieuwe burgemeester. Vorig jaar om deze tijd nog niet bekend. Wij zijn trots op het volwassen traject, dat fractiebreed is gelopen en wij zijn blij met deze visionaire, recht-door-zee-burgemeester, die zich laat zien in de stad en in de regio. Ook in het Phanta-Rei traject denkt hij mee op een constructieve wijze.

Samen in de Raad
De slag om de politiek beter in debat en helderder in besluitvorming te maken en meer toegankelijk voor de burger zal het jaar 2008 geleverd worden. Phanta Rei betekent “alles stroomt” en de ChristenUnie gaat ervoor, maar het zal een boottocht op de rivier worden met keien en stroomversnellingen, waarbij bijsturing en stuurmanskunst nodig zal blijken te zijn. Bij een dergelijke nieuwe manier van werken loop je een verhoogd risico op gedoe, gekibbel en negativiteit. Laten wij dat  tot een minimum beperken en ervoor gaan, dan hebben wij de hoogste kans op een behouden vaart! De ChristenUnie heeft nog een advies: Laten wij ons taalgebruik wijzigen, veel burgers op de publieke tribune begrijpen de politieke en bestuurlijke taal niet.

Samen op het stadhuis keuzes maken
Op papier is is IJsselstein financieel in deze begroting in balans. Toch is de ChristenUnie niet gerust, want wat zijn de gevolgen van de huidige situatie bij het Fulco, welke gevolgen heeft de berekening van de parkeerexploitatie op de meerjarenbegrotingen. Nu komt deze ongerustheid natuurlijk met name door ontberen van informatie op dit moment, wellicht is het college meer gerust.

Ten aanzien van de financiën wordt hard gewerkt en toch blijven zaken ook liggen, ook in formatief opzicht. Geen keuze voor een directeur middelen, maar afhankelijk van nieuwe gemeentesecretaris wordt de nieuwe Top bekeken, voor zowel VVD als ChristenUnie werd in de commissie deze keuze niet goed beargumenteerd. Vandaar ook de motie van het CDA over het rapport Berenschot.

De bezetting en de steeds vertraagde nota’s laten een spanningsveld zien. Onze vraag is; betrek de Raad in de keuzes, wat wel en wat niet mogelijk is ook gerelateerd aan formatie (ooit was er een motie met de vraag om bij elk beleidstuk ook de formatie/aantal uren neer te zetten). Ook op mijn werk krijg ik uren en daar moet ik het in doen en anders moet je keuzes maken en die beargumenteren. Wij voelen ons verantwoordelijk, maar wanneer wij op het laatst horen dat iets weer later wordt verandert dat in  ergernis.

Het college geeft in de begroting aan dat zij op het gebied van belastingen 100.000 inboekt op basis van beleid, iets wat al een aantal jaar wordt toegezegd. Deze 100.000 vinden wij aan de hoge kant gezien de mogelijkheden die er zijn.

Het college gaat grote (majeure) projecten monitoren (zie begroting), maar bij onze vraag in de commissie kon de wethouder niet duidelijk aangeven in hoeverre dat al gebeurd. En onze vraag over een majeur projekt (IJsselveld-Oost) werd pas eergisteren beantwoord. En dan nog blijven wij zitten met een gevoel dat monitoring toch dieper moet gaan dan een lijstje met projecten en de kosten, ook op effect moet worden gemeten. Wil je de wethouder ons vertellen wat haars inziens monitoren inhoudt?

Verder wil de ChristenUnie een onderzoek naar het aantrekken van een subsidioloog, een discussie die we in 2006 zijn gestart. Zo iemand is te duur, zegt het college maar dat vragen wij ons af. Wij zijn bekend met no-cure en no-pay of  terugverdieneffecten en weten van ervaringen in andere gemeentes. Hierover dienen we een motie in.

Gezamelijke inspanning
Wij zijn blij met het sociale beleid en complimenteren het college en de ambtenaren met het degelijke beleid wat wordt gevoerd en zien mogelijkheden om met onze kennis de gemeenten in bijvoorbeeld Lopikerwaard (indien gewenst) van dienst te zijn. Ook al blijft de sociale kant continue aandacht vragen, veel mensen redden het nauwelijks in onze stad.

In de stad werden en worden ook bonden gesloten, SWOIJ/YSW, Culturele organisatie, Sportraad, één ondernemersvereniging in plaats van drie. Kan een effiencyslag betekenen (minder vergaderen) en een kwaliteitsslag (verenigen kunnen van elkaar leren en samenwerken), maar groter betekent niet altijd beter.

Ten aanzien van het Fulco kan de ChristenUnie kort zijn, wij zijn er niet gerust op dat de uitwerking van het raadsbesluit van 28 juni binnen korte termijn wordt geregeld. De toezegging was voor kerst 2007 met zaken naar de raad te komen, nu hebben wij het idee dat pas eind juni spijkers met koppen worden geslagen. Waarbij ook nog eens een ambitiediscussie was toegezegd in oktober en wij ons afvragen wanneer die nu op de agenda staat. Uitstel van discussie over ambitie kunst –en cultuur is ook voor stadmuseum van belang, want de langdurende  onduidelijkheid over de richting is absoluut ongewenst

Samen met de regio
Samenwerking zoeken op allerlei gebied (Centrale Inkoop, Automatisering, Afval, ...) is wenselijk, want samen weet je meer!!
IJsselstein was ons inziens in de regio niet altijd even zichtbaar. Daar zien wij verbetering.

Wel willen wij wijzen op de mobiliteitsproblematiek in de brede zin, fiets en auto! In de regio en in de stad.
Een nieuwe doortrekking van de tram over 10 jaar (gesprek in het BRU - Bestuur Regio Utrecht), maar bijvoorbeeld het verkeersplein Utrechtseweg zit al jaren in de planning en staat niet eens meer in de begroting genoemd? Bij plannen voor 2008 worden alleen Duurzaam-Veilig genoemd. Wordt er in 2008 niet gewerkt aan de uitwerkingsvoorstellen naar aanleiding van het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Veiligheidsplan genoemd op p.67)? Er staat hierover weinig in de begroting, terwijl ons vandaag een krantenartikel onder ogen komt met veel plannen.

Samen met deskundigen
Wij waren blij toen bij de behandeling van de gezondheidsnota toegezegd werd om eerst met de deskundigen in de stad te overleggen. Wordt daar al aan gewerkt?

Vorig jaar hebben wij een lans gebroken voor monitoring en effectmeting van zaken in de “softe”sector. Dat blijft ons inziens achter. Te noemen: Opvoedingsondersteuning, jeugdbeleid, buurtnetwerken, projecten IJsselveld.

Fijn, dat extra geld gaat naar Steunpunt mantelzorg, want de groep van zieken en mantelzorgers heeft het vreselijk zwaar. Het fooitje van 250€ wat landelijk verdeeld wordt over een heel selecte groep haalt het niet bij een goed lokaal ondersteuningspunt.

IJsselveld-Oost is een stadsdeel waar veel wordt ingezet. Veel projecten. De meeste door professionals geleid. Onze zorg is met name: Professioneel bedacht, maar hoe omslag te maken naar inzetbaarheid en draagvlak van burgers (bijvoorbeeld de multiculturele markt, er zitten alleen proffesionals in de organisatie). Wij moeten heel erg uitkijken dat er geen sprake is van pampering.

De problematiek van alcohol en drugs heeft de ChristenUnie al een aantal keer als ernstig betiteld. Zeker bij jongeren. Recentelijk is ook uit een onderzoek gebleken, dat zinloos geweld en ook huiselijk geweld bijna altijd met alcohol en drugs te maken hebben.
De ChristenUnie wil niet meedoen aan symptoombestrijding, maar  oorzaken aan pakken. Omdat ook de PvdA dit punt, om zomaar te zeggen, op hun hart heeft hebben wij ook overleg gehad en een motie overwogen met als doel te komen tot het organiseren van een expertmeeting. Wij kiezen ervoor om dat nu niet te doen omdat vandaag net een Lokale Handleiding alcoholbeleid wordt gepresenteerd. Maar wij wijzen u allen erop dat wij deze problematiek het komend jaar op de agenda willen!!!

Samen met burgers
In de raad, op de markt en op de straat, via internet. Mensen zijn heel goed in staat problemen te benoemen en ook bereid voor oplossingen te gaan, mits zij in het begin betrokken waren. Dit jaar zagen wij dat niet goed gaan bij de blauwe zone, ook de bouwplannen van het multifunctioneel centrum geven veel klachten, belofte was dat omwonenden eerder betrokken zouden worden...

Er is ons als fracties gevraagd om visies en punten ten aanzien van de komende begroting/kadernota neer te leggen.

Een selectie;

• Positionering richting omgeving Utrecht en Lopikerwaard en gemeenschappelijke regelingen
  • Woonvisie, dit is onze kans te laten zien, dat onze woonvisie staat als een “Huis” en dat wij gezamenlijk met partners, als Utrecht en IJWBV, optrekken in belang van de IJsselsteinse bevolking.
  • Plannen binnenstad, raad bij richting en keuzes van fase 2 betrekken (nu al aankopen op bijvoorbeeld Kronenburgplantsoen)
  • Gebruik maken van ons goed uitgewerkte en lopend Sociaal beleid richting andere gemeenten
  • IJsselstein moet een milleniumgemeente worden!!
  • Jeugd en gezin, voor ons het speerpunt van een leefbare stad. Ouders aanspreken op hun keuzes en jongeren verantwoordelijk maken voor de gevolgen van hun gedrag. In andere steden (zoals Houten) zijn ook al werkconferenties belegd over dit onderwerp
  • Inzetten op integraal beleid tav alcohol- en drugsproblematiek in de stad

Tot slot
In de afgelopen troonrede van de Koningin stond een intrigerend zinnetje: de overheid als bondgenoot ...

In de ChristenUnie geloven wij in een dienende overheid, die niet uit is op winstbejag en economisch belang, die te vertrouwen is en de burger ziet staan. In de Bijbel staat een mooie tekst; heersers moeten dienaars worden. En de een achte de ander uitnemender dan  zichzelf. De omgekeerde wereld. Als wij als bestuurders en ambtenaren daarin het goede voorbeeld niet geven kunnen wij dat ook niet van de ander verwachten. Van daaruit wenst onze fractie wenst u toe om in 2008 op te treden met gezag en met bescheidenheid en wij wensen u daarbij Gods zegen.

Ik zeg niets voor niets  “onze fractie “ want tot slot van deze algemene beschouwingen heb ik nog een persoonlijke mededeling voor u. Sommigen zijn al op de hoogte ,anderen nog niet, maar dit waren de laatste Algemene Beschouwingen die ik als Fractievoorzitter heb uitgesproken. Ik geef de “Stok“, want bij een eenmansfractie is het geen stokje, van het fractievoorzitterschap c.q. raadslidmaatschap door aan Robert Pape, mijn fractiegenoot.

Onze fractie heeft deze AB gemaakt, dus wees ervan overtuigd, dat het geluid van de CU onverminderd gehoord zal worden.

Carolien Pape
8 november 2007