Verslag Raad 8 februari 2008 - Afscheid Carolien

zaterdag 09 februari 2008 17:01

Welkom en afscheid, welzijn en cultuur. Dat waren de thema’s van de Raadsvergadering ‘nieuwe stijl’ op 7 februari 2008.

Leo Nievelstein nam de plaats van de in van de in december overleden Chris Seelen, en heeft zich aangesloten bij de BBIJ. Cees van der Tier komt voor de PvdA in de raad. We wensen hen beide veel succes.

WMO

Het stuk dat voorlag was het WMO beleidsplan 2008-2011. Hierin staat op hoofdlijnen wat de gemeente de komende 4 jaar gaat doen om dit grote dossier zo goed mogelijk uit te voeren.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning wordt nu al een jaar uitgevoerd binnen de gemeente IJsselstein. In de afgelopen maanden heeft er een evaluatie plaats gevonden waarin vrijwilligers, mantelzorgers, burgers, experts op het gebied van opvoedingsondersteuning, gebruikers van het WMO loket en diverse instellingen en adviesraden hun mening konden geven over hoe het er nu aan toe ging. Aan de hand van deze evaluatie is het nieuwe beleidsplan tot stand gekomen

Pragmatische aanpak

Wij vinden het goed dat de gemeente kiest voor een pragmatische aanpak. Een voorbeeld is dat de gemeente een deel van de indicatiestelling (voor huishoudelijke hulp) zelf gaat uitvoeren. Veel van deze aanvragen bleven erg lang liggen bij het CIZ waardsoor mensen erg lang moesten wachten. Dit zou nu moeten verbeteren. Een risico hierbij is wel dat gemeente hierdoor een partij wordt in het hele WMO-gebeuren, en niet alleen meer coordineert. Wij vinden het belangrijk dat er goed gekeken moet worden naar de objectiviteit van de gemeente. Hierin kan ook het klanttevredenheidsonderzoek helpen.

In de volgende evaluatie moet er ook gekeken worden naar hoeveel beter we het nu eigenlijk gedaan hebben dan het CIZ. Als de situatie daar verbeterd is, zijn wij van mening dat de indicatiestelling dan weer zoveel mogelijk daar naartoe terug moet.

Keuze voor speerpunten

De WMO is heel breed. Het is goed dat er nu gekozen wordt om extra in te zetten op een aantal specifieke gebieden. Met name informatie en advies aan clienten is een essentieel onderdeel. Wij denken dat het goed is om hierbij ook mensen die niet direct in de doelgroep vallen te betrekken. Via-via krijgen mensen makkelijker iets te horen dan in folders! Hiernaast is het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers een basis waarop de WMO is gebouwd. Als derde punt willen wij heel sterk inzetten op het ondersteunen van jeugd en ouders. Veel problemen kunnen vookomen worden als er een goede basis ligt! In Rotterdam wordt hiervoor de vuistregel “1 euro investeren in jeugd levert later 10 euro op” gehanteerd.

Hiernaat staan in het plan veel activiteiten genoemend. Er moet ook gekeken worden naar de effectiviteit van al deze activiteiten!

Discussie Kunst en Cultuur
Bij de aanpak van dit dossier is er gekozen voor een “drietrapsraket”. Eerst een algemene discussie in de Raad, dan een onderzoek onder de burgers en instellingen en de afsluiting in een nota “Kunst en Cultuur”. Sommige fracties vonden dat de eerste twee stappen omgedraaid hadden moeten worden, en zijn daardoor niet in discussie gegaan. Een gemiste kans; wij zien het als het vroeg betrokken worden en durven best een zeer grof kader te geven om hiermee de tweede en derde fase in te gaan.

Uitgangspunten
Juist op het terrein van kunst en cultuur [..] liggen kansen om burgers met elkaar in contact te brengen. Jongeren, ouderen, verschillende bevolkingsgroepen. IJsselstein heeft al jaren een breed aanbod van culturele activiteiten.” (Verkiezingsprogramma ChristenUnie 2006-2010). Kunst brengt samen en betrekt mensen bij de stad en hun wijk.Voor een deel door consumptie, maar nog meer door productie van kunst. Met haar geschiedenis heeft IJsselstein een springplank om een breed kunst & cultuurpodium te worden.

Ambitie
De nadruk van het gemeentelijk beleid moet liggen op het stimuleren van de productie van IJsselsteinse kunst door particulieren en (amateur-)verenigingen. Hierme maken we gebruik van de activiteit die er al is en halen we het maximale uit de samenbindnende kracht van bijvoorbeeld podiumkunsten. Dit biedt ook de mogelijkheid om het multiculturele karakter van IJsselstein tot uiting te laten komen. Dit maakt de IJsselsteinse kunst en cultuur herkenbaar en aantrekkelijk!

Rol gemeente / organisaties
Hier omheen staan de professionele (commerciele) instellingen die kunnen functioneren als ‘cultuursluis’ Kunst van buiten de stad kan als inspiratie dienen en IJsselstiense kunst kan regionaal beschikbaar en gepromoot worden.

Het lijkt erop dat we meer kunstaanbod hebben dan ruimte om deze kunst aan te bieden (expositieruimtes, muzieklessen..). Hoe groot is dit probleem nu echt? Hierin moet gezocht worden naar slimme oplossingen in het combineren van ruimten/gebouwen. Een voorbeeld; in de Skylobby in het gemeentehuis wordt ook kunst tentoongesteld. Op dit gebied (het afstemmen van vraag en aanbod) kan een brede cultuurstichting een coordinerende rol spelen. Ook kunnen er bijvoorbeeld thema’s georganiseerd worden waar meer disciplines bij aansluiten. Een brede vertegenwoordiging, ook van amateurs, is heirbij onmisbaar!

De gemeente moet met name amateurs en amateurverenigingen faciliteren. Commerciele instellingen moet zoveel mogelijk zelf financierend worden. Hierbij kan gezocht worden naar extra financiering van bijvoorbeeld bedrijven. Waar het om IJsselsteinse kunst gaat, kan de gemeente financieel inspringen. Om met name amateurs en verenigingen te stimuleren, zou er een stimuliatiefonds moeten komen.

Afscheid Carolien

Het laatste agendapunt was het afscheid van Carolien, wat eerste in december plaats zou vinden. In speeches van Bram van Roo en de burgemeester Patrick van den Brink werd ze geroemd om haar inzet, betrokkenheid en de manier waarop ze haar geloof uitdroeg in haar politieke carriere. Zelf keek Carolien terug op een hele mooie, maar vermoeiende tijd. Ze zal zich nu weer bezig gaan houden met waar ze eigenlijk het liefst mee bezig is; het coachen en begeleiden van mensen. De fractie wil haar heel erg bedanken voor de afgelopen jaren en we hopen dat we af en toe nog een beroep op haar ervaring mogen doen!

Foto's van het afscheid.

De teksten van de speeches komen hieronder beschikbaar.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl