Verslag Raad 20 maart 2008

dinsdag 01 april 2008 17:46

Uitersten; IJsselveld (-Oost) en het Archief (naar west)

Sociale kwaliteit in IJsselveld Oost

Een stukje IJsselstein waar niet altijd even positieve geluiden vandaan komen, gaat grondig aangepakt worden. Er is een enthousiaste projectleider aangetrokken die de hele wijk integraal ‘bij de kop’ pakt.

Het project wordt aangepakt op 5 gebieden;

• Sociale kwaliteit van gezinnen,
  • Overlast van jongeren,
  • Veel voorkomende criminaliteit,
  • Gevoel van onbehagen, leefbaarheid en van onveiligheid,
  • Fysieke gedateerdheid woningen en stedenbouw.

Naast een aanpak van de ruimte en overlast, wordt er stevig ingezet op de sociale pijler. Dit is volgens de ChristenUnie misschien wel de meest interessante kant van het project. Problemen in een wijk los je niet op door pleisters te plakken, maar door de oorzaken op te lossen. Het stuk wat voor lag is echter alleen het eerste deel; met dit extra budget wordt een begin gemaakt met het aanpakken van de ergste problemen en wordt een uitwerking gemaakt van de rest van het traject. Hier gaan we het volgens de wethouder nog voor de zomer over hebben. We zijn benieuwd!

Gemeentearchief Bereikbaar

Het archief van de gemeente IJsselstein voldoet niet (meer) aan de wettelijke eisen. Met name de toegankelijkheid en beschikbaarheid van de stukken laat te wensen over. In de praktijk lijkt het pas haalbaar om een zelfstandig stadsarchief te draaien vanaf 60.000 – 70.000 inwoners. Ook de nu bestaande gemeenschappelijke regeling voldeed daar niet aan. Vandaar het voorstel van het college om deel te gaan nemen aan het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek, waar ook de gemeente Woerden bij betrokken is. De provincie wilde hier eenmalig een bijdrage aan leveren.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als een historische stad als IJsselstein zelf het archief kan blijven exploiteren. Desondanks zijn de kwaliteit (waarvoor IJsselstein zelf verantwoordelijk blijft), de veel ruimere toegankelijkheid van het archief en de mogelijkheid om de belangrijkste stukken alsnog in IJsselstein tentoon te stellen (bijvoorbeeld in het stadsmuseum of de bibliotheek) voor ons doorslaggevende argumenten geweest om in te stemmen met dit voorstel. Deze punten zijn nog extra bevestigd in een aangenomen amandement van CDA en GroenLinks.

A-lijst

Hiernaast stonden er nog een aantal ‘A’ stukken op de lijst, waar in principe niet meer inhoudelijk over gediscusieerd wordt. Een aantal zijn het vernoemen waard;

• Vluchtelingenwerk Midden-Nederland krijgt een incidentele subsidie in 2008 en 2009 voor het afwikkelen van het generaal pardon. Hiervoor was geld beschikbaar gesteld vanuit Den Haag.
  • De 2e tranche “Oud Zeer sportverenigingen”; in december hebben we het al gehad over het eerste deel (2001 t/m 2006). Dit tweede deel ging over het onderhoud en beheer van kleedgebouwen, en over ‘prime-time’ vergoedingen die clubs de afgelopen periode betaald hebben, maar waar de tegenprestatie van de gemeente (opknappen gebouwen) niet van is uitgevoerd. Totaal; weer 70.000 Euro. De volgende cyclus gaan we het hebben over de prioriteiten in de kadernota, waar met name de sportaccomodaties hoog op de lijst staan. Sport is ontzettend belangrijk, maar hoe ver willen/moeten we hier in gaan?

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl