Verslag Raad 24 april 2008 - Woonvisie

vrijdag 25 april 2008 07:58

Bijdrage debat Woonvisie in de raadsvergadering van 24 april 2008.

Een jaar of twee geleden is deze discussie aangezwengeld door GroenLinks en de ChristenUnie De bedoeling was om als Raad een nieuwe visie neer te zetten over het wonen in IJsselstein. Helaas is deze poging mislukt, en is er uiteindelijk een opdracht aan het college gegeven, waarvan dit stuk het resultaat is. Doordat we als Raad in de kadernotadiscussie nu meer ervaring opdoen met het meer zelf opstellen van visies, blijft de ChristenUnie hopen dat dit in de toekomst alsnog meer kan gebeuren.

IJsselstein 2030

Qua structuur is IJsselstein weinig veranderd. Er is zeer beperkt gebouwd op inbreidingslocaties waarbij nadruk lag op het opvangen van een groeiende groep 'oudere' IJsselsteiners. Voor deze groep is ook het voorzieningenniveau verder versterkt.

Hiernaast zijn een aantal wijken (Europakwartier, Oranjekwartier, Kasteelkwartier en Nieuwpoort) steeds verder achteruit gegaan. Gedeeltelijk hebben we ze kunnen 'repareren', een deel is echt op de schop gegaan. In de tussentijd heeft een grote groep IJsselsteiners uit deze wijken geen (eventueel tijdelijke) woonruimte kunnen vinden in de rest van de stad, en is niet meer terug gekomen.

Terecht was een uitgangspunt dat IJsselstein niet kan voorzien in de regionale woonbehoeften. Het authentieke karakter moest bewaard blijven. Hierdoor was ook Voor starters en gezinnen met kinderen de ruimte zeer beperkt. Maar door het wegvallen van een breed draagvlak van deze groep is onder andere het eens actieve verenigingsleven een stuk minder geworden. Een aantal basisscholen is gesloten, de middelbare school is verplaatst naar Nieuwegein, en de gezinnen moeten al snel uitwijken naar aanliggende gemeenten. IJsselstein is rustiek, maar in zekere zin ingeslapen.

Verantwoordelijkheid van de Raad

Uiteraard is dit een doemscenario; waarschijnlijk, maar in elk geval hopelijk komt het niet zo ver. Ook zijn de rode contouren een goed uitgangspunt geweest om de discussie in te gaan en op korte termijn wil ook de ChristenUnie dit niet veranderen. Maar we hebben het hier over een visie. Daarbij moeten keuzes gemaakt worden. Keuzes die we bij het schrijven van de huidige verkiezingsprogramma's en akkoorden niet konden overzien. Zonder de illusie te hebben dat we het woningprobleem helemaal op kunnen lossen, kunnen wij, als politiek, niet doen of onze neus bloed. De getallen zijn helder, en worden breed gedragen. Het vertrekken van een groep inwoners voor wie IJsselstein zoveel te bieden heeft, en waar de hele gemeenschap zoveel baat bij kan hebben, kunnen we niet accepteren.

Ambitie

Als dit de afweging is die we te maken hebben, willen wij de raad uitdagen om wat meer ambitie te tonen dan nu in de woonvisie verwoord staat. Echt betaalbare ruimte voor starters en in de sociale sector (dus geen startersappartementen van meer dan 170.000 Euro, exclusief verplichte parkeerplaats). Ruimte voor gezinnen met kinderen die het hart vormen van de IJsselsteinse bevolking. Hierbij is het onvermijdelijk dat een deel van de ruimte die we creeeren, gebruikt zal worden voor 'nieuwe IJsselsteiners'. Toch is dit, met een beetje creativiteit en met bijvoorbeeld prioriteitstellingen bij wijkvernieuwing, ook echt geen compleet onstuurbaar proces.

Samen met het CDA en D66 dienen we een tweetal moties in die gaan over precies deze punten. Zie hieronder.

Om te besluiten; IJsselstein kan niet bouwen voor de regio, maar voor IJsselstein is de regio ook geen oplossing. Kiezen we voor een IJsselstein waar we ook in 2030 nog trots op kunnen zijn?

Names de fractie van de ChristenUnie

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl

Note; uiteindelijk is motie 1 verworpen, en motie 2 aangenomen door bijna alle partijen. Dit is winst. Maar aangezien motie 1 ook het hart van de ambitie van de woonvisie raakte, hebben we zonder deze motie niet in kunnen stemmen met de woonvisie. Deze woonvisie is door de coalitiepartijen alsnog aangenomen. Het mag duidelijk zijn dat we hier ook bij de uitvoering scherp bovenop blijven zitten!

2008 Woonvisie Motie 131,0 kBapplication/msworddownload
2008 Woonvisie Motie 230,5 kBapplication/msworddownload