Verslag Raad 5 juni 2008

maandag 11 augustus 2008 15:59

Onderstaand verslag was helaas nog niet geplaatst, bij deze alsnog!

De op-een-na-laatste raadsvergadering voor het reces leek qua agenda niet zo spannend te worden. Toch kwam er bij de overige agendapunten nog aardig wat opzetten.

...om te beginnen de programmarekening;

Programmarekening

De programmarekening is de verantwoording van het college aan de raad van wat er het afgelopen jaar is gedaan, zowel qua prestaties als financieel.

De meest belangrijke conclusie die we aan deze rekening konden verbinden is dat er veel zaken (zoals beleidsnota’s) die wel gepland stonden in 2007, niet zijn uitgevoerd. Hiervoor kunnen verschillende redenen voor zijn; de Raad die te veel wil, activiteiten van het college die veel tijd van de ambtenaren kosten of te optimistische tijdsinschattingen. Wij vinden het belangrijk dat als het college ziet dat iets niet op tijd gaat lukken, dat ze met een prioriteitenlijst naar de Raad komt, zodat wij kunnen bepalen wat er wel of niet wordt doorgeschoven. Een jaarprogramma voor de raad, wat in ontwikkeling is, kan hier ook aan bijdragen.

Hiervoor is het wel belangrijk dat de Raad, maar ook het college concreet kan aangeven wat de beoogde effecten en bijbehorende prestaties zijn. Hier wordt aan gewerkt, maar we hebben nog een weg te gaan.

Hiernaast is het natuurlijk belangrijk dat de (financiele) getallen correct zijn. De raad is geen accountant, en moet tot op zekere hoogte vertrouwen op de financiele controles die op de rekening worden losgelaten. We hebben in principe vertrouwen in het college en de accountant die de rekening heeft goedgekeurd, maar zoals een aantal fracties opmerkte zijn bepaalde aansluitingen niet zomaar te maken. De raad moet wel weten waar ze ja tegen zegt!

Markt

Tijdens de vrijdagmarkt is ‘De Plaats’ (het plein voor het oude stadhuis), eigenlijk niet te gebruiken voor terassen, doordat de plaats vol staat met marktwagens. Dit is erg jammer, want dat zou de gezelligheid in het centrum ten goede komen.

Het is duidelijk dat de markt in IJsselstein leeft; er komen veel mensen op af en er is een wachtlijst voor marktmensen die er nu niet bij passen. Met een motie, ingediend door de PvdA, wordt er bij de wethouders nogmaals op aangedrongen om te kijken in welke richtingen de markt eventueel uit kan breiden. Dit kan ruimte geven op de plaats voor terassen, en tegelijk kan het aantal beroepsgroepen dat op de markt aanwezig is nog meer worden verbeterd. Als mogelijke locatie wordt de Overtoom genoemd. Dit kan een tussenoplossing zijn, maar als de uitvoering van het plan Binnenstad verder vorm krijgt, moeten we welicht kijken of de Molenstraat / Schuttersgracht niet een betere plek zou zijn.

Buurthuis Ijsselveld Oost

De wethouder belooft om voor de zomer bewoners van Ijsselveld-Oost te informeren over het buurthuis in die week, en ook nog voor de zomer de procedures daarvoor te starten. De ChristenUnie vind het goed dat er eindelijk stappen worden gezet voor iets dat al lang beloofd is! Wel moeten we goed blijven opletten dat de invulling van het buurthuis aansluit bij alle inwoners van de wijk, en niet alleen bij een selectie groep.

Milleniumgemeente

Een paar maanden geleden heeft een voorstel van GroenLinks om IJsselstein tot milleniumgemeente uit te roepen, het niet gehaald in de Raad. Ook de ChristenUnie vond dit erg jammer. Een aantal fractie durfden het niet aan om een relatief beperkt budget uit te trekken om een onderzoek te doen naar de precieze invulling hiervan. Daarom wordt er nu een ‘voorzichtiger’ benadering gekozen; na de zomer zal er een werkgroep van start gaan die een voorstel gaat maken voor de raad. Namens de ChristenUnie zal Luitzen in de werkgroep plaats nemen.

IJsselstein als milleniumgemeente is volgens de ChristenUnie een prima manier om draagvlak en betrokkenheid te creeren onder de inwoners van IJsselstein voor onderwerpen die zich in de rest van de wereld afspelen!

Names de fractie van de ChristenUnie

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl