Verslag Raad 6 november 2008 - Begroting

maandag 10 november 2008 13:23

In onze algemene beschouwingen hebben we een aantal vragen neergelegd. Op een aantal vragen heeft het college toezeggingen gedaan, en op een aantal hebben we moties (initiatiefvoorstellen) of amendementen (wijzigingsvoorstellen) gedaan.

Bij deze ook nog een verslagje van de Raad, naast onze algemene beschouwingen. Er staat stukjes in uit onze AB, met in cursief specifieke vragen aan het college. Verdere acties tijdens de vergadering staat daaronder, achter een bullit.

Kijk hier voor onze volledige bijdrage!

Communicatie rond 'ombuigingsvoorstellen'
Het college heeft met de voorstellen in PerspectieF voor de toekomst veel maatschappelijke onrust veroorzaakt. De ChristenUnie wil graag van het college horen welke lessen (in dit geval) het college trekt uit maatschappelijke onrust die deze manier van werken bij met name organisaties die op vrijwilligers draaien heeft veroorzaakt?

• We hebben hier een duidelijk signaal afgegeven. Het college heeft aangegeven hier in de toekomst beter naar te zullen kijken, maar neemt verder geen concrete acties.

Ruimte inrichting
Van verschillende plekken in de stad krijgen we te horen dat er volgens betrokkenen onlogische keuzes worden gemaakt bij bijvoorbeeld het inrichten van een straat. Uiteraard is dit uitvoering, en dus de taak van het college, maar de geluiden worden structureler. Hoe gaat het college nog beter waarborgen dat er echt goed geluisterd wordt naar betrokken die de situatie als geen ander kennen, en dat eventuele toch andere keuzes glashelder naar de bewoners worden gecommuniceerd? Ervaart het college deze problemen met ‘kantooroplossingen’ die in de praktijk niet handig blijken te zijn, ook?

• Het college ervaart dit niet direct als een probleem, maar benadrukt goed te willen luisteren naar praktische tips van inwoners. Als we weer concrete voorbeelden langs horen komen, zullen we ze aankaarten.

Project Binnenstad

Bij het project binnenstad is de balans wat ons betreft enigszins zoek, met veel vertragingen, onduidelijkheden en schuiven in fases. Wanneer verwacht het college hier duidelijkheid te scheppen met een geupdate plan?

• De wethouder kwam met de toezegging om in maart 2009 te komen met een geupdate plan. Een motie, die we hierover wilden indienen, hebben we niet ingediend.

Milieu / duurzaamheid
Milieu en duurzaamheid dreigen in dit proces een beetje het achtergestelde kind te worden. Al bij de eerste discussie voor het opstellen van de kadernota, en bij de discussie over de kadernota zelf heeft de ChristenUnie geprobeerd dit op de agenda te zetten. We gaan deze discussie hier nu niet opnieuw voeren. Wel zien we het als een teken van zwakte dat deze punten door een niet altijd duidelijk proces nu in zijn geheel niet zijn terug gekomen.
We moeten gebruik maken van het momentum dat op dit moment in de maatschappij leeft over deze onderwerpen. Milieu en duurzaamheid geven op termijn echt een structureel evenwicht!

• Samen met D66 hebben we een tweetal moties ingediend m.b.t. IJsselstein Duurzaam en een schone leefomgeving (zie hieronder). Deze is aangenomen.

Onderwijs
Een van de discussie die de afgelopen maanden gelopen heeft is die van onderwijshuisvesting. Een plan van het college is de afgelopen cyclus teruggestuurd. Hier gaan we het begin volgend jaar weer over hebben.

• In de tussentijd hebben we samen met D66 een motie ingediend om creatief te zoeken naar schuifruimte voor IJsselveld-Oost, en daarmee tegelijkertijd het huisvestingsprobleem in Zenderpark aan te passen (zie hieronder). Deze motie wordt aangenomen.

Kunst en Cultuur
De situatie rond het stadsmuseum begint soms wat te lijken op die van het Fulcotheater. Eerst financieel ombuigen, dan een inhoudelijke discussie. De uitkomst kennen we. Wat verwacht de wethouder te gaan doen om dit soort situaties te voorkomen?
Een eerste stap die wat ons betreft gezet moet worden, is een volledige verzelfstandiging van het stadsmuseum. Hiermee moet het financiele plaatje in elk geval duidelijker worden. Is het college bereid, en zo ja, op wat voor termijn, om hier stappen voor te zetten?

• Het college wil dit meenemen in de discussie kunst en cultuur. We krijgen de toezegging dat verzelfstandiging in elk geval tot de opties zal behoren.

Dan is er nog een kwestie waar we het bijna noodgedwongen over moeten hebben; een individuele subsidieontvanger. Een goed draaiende vereniging met veel vrijwilligers, die qua activiteiten volledig financieel zelfstandig zijn. Maar ook een vereniging die al jaren bezig is een volwaardige ruimte te regelen. De belangrijkste blokkade hiervoor lijkt de gemeente zelf te zijn. U begrijpt het al, het gaat hier om theaterstichting Kwibus en het bijbehorende Pantalone.
Theatherstichting Kwibus, met het theater Pantalone. Het was wellicht niet slim van de stichting om de stap naar het nieuwe gebouw zonder medewerking van de gemeente te zetten. Maar laten we eerlijk zijn; het is de gemeente die hier duidelijk steken heeft laten vallen. Moeten deze vrijwilligers hier de dupe van worden? Wat zijn de stappen die het college gaat zetten om Kwibus/Pantalone zoveel mogelijk tegemoet te komen in hun vraag om huisvesting?

• Het college heeft hier geen stappen in gezet, maar wil hier verder over praten in de discussie kunst en cultuur in december. We komen erop terug.

Speelotheek
De wethouder zou, naar aanleiding van de laatste opiniekamers, een gesprek hebben met de mensen van de Speelotheek. Wat is de uitkomst van dit gesprek?

WMO Adviesraden
Op termijn is integratie van een aantal losse adviesraden met de WMO raad een optie, maar dan moet goed gekeken worden naar de breedte van de raad en de facilitering van de adviesraden achter de WMO-vertegenwoordigers. Wat voor ideeen heeft het college om dit te kunnen realiseren?

• We hebben een amendement ingediend (zie onder), om deze twee zaken (Speelotheek en WMO adviesraden) uit het voorstel te schrappen. Dit amendement is uiteindelijk niet aangenomen. In plaats daarvan heeft de coalitie eerst een amendement ingediend dat een 'financieel gat' in de begroting zou schieten. Toen ze de conclusie trokken dat dit toch echt niet kon, hebben ze een amendement en motie ingediend die hetzelfde effect hadden, maar met een dekking uit de risicoreserve van volgend jaar (!). In eerste instantie raadde de wethouder financien deze werkwijze af, aangezien dit absoluut geen kloppende dekking is, maar na 'achterkamertjes-overleg' kwam de wethouder hierop terug. Onnavolgbaar. Dit leidde ook tot aardige verwarring bij ons, de overige oppositieleden en de mensen op de tribune. Dit was echt een staaltje financieel drijfzandbeleid. En dat terwijl er van de oppositie voorstellen lagen, met dekking, die hetzelfde restultaat tot gevolg hadden! Hier komen we vast nog wel een keer op terug.

Welzijn
Het is lastig te meten wat precies het resultaat is van een jeugdvoorzienining als die in Achterveld. Toch zou het weghalen van deze voorziening in een wijk waar een grote doelgroep aanwezig is, een te grote verschraling zijn die niet in balans is met de grote inspanningen in een wijk als IJsselveld. In hoeverre heeft het college gekeken naar een mogelijke multifunctionele inzet van de huisvesting, zodat hiermee een stuk efficienter omgegaan kan worden?

• De wethouder heeft de toezegging gedaan hier in de eerste helft van 2008 onderzoek te doen, zodat de ombuiging wellicht niet nodig is. Een voorbereidde motie hebben we niet meer ingediend.

Manier van politiek

Hiernaast een vraag die we aan de raad hebben gesteld; Dit is een vraag aan ons allemaal; op wat voor manier willen wij politiek bedrijven? Hoe blijven we in balans? In onze AB; Het nog niet inzetten van een mogelijke extra opbrengst uit de septembercirculaire is volgens de ChristenUnie een voorbeeld van goed financieel beleid; sparen voor magere jaren!

• Samen met D66 en BBIJ hebben we een motie ingediend (zie onder) om te onderzoeken of we de gestelde ambities voor het project IJsselveld Oost voor de komende jaren wel waar kunnen maken, en of hier zonder maatschappelijk effect wellicht in kunnen schuiven. Deze motie is helaas niet aangenomen. Gekeken naar wat er eerder in de vergadering al gebeurde, vraag ik me af waar het realisme in de raad gebleven is. Ik hoop dat wij het mis gehad hebben...

Al met al was het een vaak leuke, maar soms bizarre begroting. Evert, Harry, Carolien en Luitzen; bedankt!

Robert Pape,

Fractievoorzitter ChristenUnie IJsselstein

TitelBestandsgrootteMIME-type
ChristenUnie Amendement PvdT Seniorenraad en Spelotheek34,6 kBapplication/pdfdownload