Verslag Raad 18 december 2008

donderdag 18 december 2008 23:06

Een korte afsluiting van 2008

De vergadering van 18 december was een korte afsluiting van een apart jaar. Apart, omdat het mijn eerste jaar als raadslid/fractievoorzitter was.
Apart, omdat dat raadswerk toch een stuk meer tijd kost dan ik had verwacht.
Apart, omdat de discussies vaak meer over het proces (‘de manier waarop') gaan, dan om de inhoud
Apart, omdat ik in het afgelopen jaar veel mensen heb ontmoet en veel betrokken Ijsselsteiners een beetje beter heb leren kennen.
Apart, omdat ik dat nu nog veel meer wil doen!

Deze vergadering was ook een aparte; naast een heleboel technische stukken stond er niet zo heel veel meer op het programma. Door het late aanleveren van het stuk over kunst en cultuur, vindt deze discussie pas in januari plaats.

Wel ging het nog over ‘IJsselstein Millenniumgemeente'. Op intiatief van Groen Links heeft een werkgroep zich gebogen hoe IJsselstein bij zou kunnen dragen aan de 8 millenniumdoelen. Wat de ChristenUnie betreft, moet de gemeente zelf geen activiteiten gaan organiseren. Er worden in IJsselstein al veel initatieven genomen, waardoor mensen zelf betrokken zijn. En dat is nu juist de bedoeling. De rol van de gemeente kan liggen in het samenbrengen van die initiatieven of in het aanbieden van mogelijkheden (zoals de vermeerderingsregel). Maar bovenal kan de gemeente de millenniumdoelen bekend maken bij de mensen in IJsselstein. We zijn in Nederland gezegend met heel veel rijkdom. Met alle economische- en kredietcrissisen die het nieuws overheersen vergeten we snel dat er nog miljoenen mensen op de wereld zijn die nauwelijks voldoende eten, gezondheidszorg of onderwijs hebben. Laten we dat niet vergeten.

Heel even ging het ook nog over de Jeugdraad. De jeugdraad is twee jaar geleden opgericht en biedt een platform aan jongeren op op alle lagen mee te discussieren met de politiek en daarbuiten. Gisteren (17 december) hadden ze een vergadering waar alle fracties in de gemeenteraad specifiek voor waren uitgenodigd. Hoe kan het dat er op twee fracties na (D66 en de ChristenUnie) niemand op de uitnodiging heeft gereageerd? Is dit het tonen van betrokkenheid bij de jeugd van IJsselstein? Begin volgend jaar moeten we eens goed discussieren hoe we dit in 2009 beter kunnen doen!

Ook het eind van de vergadering was apart; afgelopen 17 november was Hans Kleene, de griffier (secretaris van de gemeenteraad), 40 jaar ambtenaar. De burgemeester memoreerde Hans' loopbaan door verschillende gemeenten en verschillende functies. Leuk om ook zo weer eens wat achtergrond van iemand te horen. Zowel als waardevolle ondersteuning voor de raad (samen met collega Fransje) als als sfeermaker heb ik hem erg leren waarderen. Hans; hopelijk blijf je nog even!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape
robert@ijsselstein.christenunie.nl