Denkrichtingen van de ChristenUnie (Raad 5 februari 2009)

dinsdag 10 februari 2009 09:06

Denkrichtingen was het belangrijkste thema van deze raadsvergadering. Denkrichtingen bij Kunst & Cultuur, denkrichtingen uit de kwaliteitsmeting.

De agenda begon inhoudelijk met de discussie rond Kunst en Cultuur. Het is duidelijk dat IJsselstein breed in z’n jas zit met het kunst & cultuuraanbod. Niet zo vreemd, gezien de rijke historie van de stad en veel actieve verenigingen en stichtingen. Veel van wat we nu hebben, is zo ‘gegroeid’, maar welke kant willen we nu eigenlijk op?

Deze discussie is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Het begin, in de raad van een jaar geleden (januari 2008), kwam niet helemaal van de grond. Het vervolgonderzoek onder burgers en het ‘culturele veld’ in IJsselstein, was voor de ondervraagden niet altijd helder. De eerdere besluiten die de raad (soms ‘noodgedwongen’?) heeft moeten nemen rond de bibliotheek en het Fulcotheater zorgden ervoor dat de discussieruimte beperkt was.

Voor de ChristenUnie zijn een aantal kernzaken belangrijk waar het gaat om kunst en cultuur. En dat is dus waar de gemeente iets zou moeten doen;

• Mogelijkheid voor amateurs om actief deel te nemen. Er komt meer aandacht voor vrijwilligers en ook de huisvesting van muziekonderwijs komt nadrukkelijk aan de orde. Over dit laatste heeft de ChristenUnie al in 2003 een motie ingediend!
  • Afwisselende kunst, wat aansluit bij de grote diversiteit aan verenigingen en amateurs die er in IJsselstein bestaat. Inhoudelijk moet de gemeente hier op afstand blijven, behalve daar waar grenzen worden overschreden
  • Breed bereik, zoals jeugd. Kunst dus niet concentreren rond de professionals; deze kunnen meer zelfstandig regelen
  • (Grotere) deelnemers moeten samenwerken aan oplossing voor bijvoorbeeld expositie- en oefenruimte. Samenwerken met bedrijven (PPS-constructies) kunnen hier een goede mogelijkheid zijn

Deze onderdelen zijn allemaal goed vertegenwoordigd in de nota kunst en cultuur. Toch zijn er voor de ChristenUnie nog een aantal zaken die of te open, of te dichtgetimmerd zijn;

• Wat wordt nu exact de rol van het Cultureel Platform IJsselstein (CPIJ)? Alleen coordineren, actief organiseren, of ook adviseren (zodat we een soort ‘cultuurraad’ krijgen)? Hoe dan ook, in het CPIJ moeten ook de amateurkunstenaars stevig vertegenwoordigd zijn
  • De scenario’s rond het stadsmuseum zijn nu te beperkt. Naast een zorgvuldige ontvlechting van de gemeentelijke organisatie moet er meer nadrukkelijk gekeken worden naar de mogelijkheden voor een streekmuseum.
  • De kasteeltoren moet breder worden gezien met het hele kasteelterrein. Onvoorstelbaar hoe dat terrein er nu al jaren bij ligt. Er zijn in de stad zelf een aantal initiatieven om hier veel meer mee te kunnen doen!

Samen met een aantal andere partijen hebben we een amandement ingediend om de nota zoals deze nu voorlag alleen op hoofdlijnen vast te stellen. Laten we hopen dat de discussie er in elk geval voor heeft gezorgd dat we in de toekomst iets meer richting kunnen geven aan wat de gemeente nu wel en wat juist niet in het culturele veld moet doen.

In het verlengde van de vorige discussie hebben we het gehad over een subsidie aan toneelvereniging Kwibus/Pantalone, voor een amateurtheater. Het is normaliter niet de bedoeling dat we het in de raad hebben over een specifieke subsidieontvanger, maar dit was wel een bijzonder geval. De gemeente heeft hier de afgelopen jaren duidelijk steken laten vallen. Het is goed dat er nu eindelijk waardering in de vorm van een (kunstzinnige) oplossing komt voor een vereniging waar zoveel actieve amateurkunstenaars bij betrokken zijn! De ChristenUnie denkt wel dat zowel de gemeente als Pantalone beter moeten communiceren met de omwonenden van het theater; hier zit nog ruis op de lijn. Ook moedigen we Pantalone aan om de nu beschikbare ruimte creatief in te zetten (verhuren?).

In opdracht van de gemeente is er door de Provincie Utrecht een kwaliteitsmeting in de gemeente gedaan. De belangrijkste conclusie was dat ‘ons willen en ons kunnen niet in balans is’. Wij denken dat dat voor een groot deel te maken heeft dat het juist vaak ontbreekt aan een heldere, meetbare  beschrijving van wat we willen, laat staan van wat we kunnen. Er zijn gelukkig al stappen gezet (o.a. werkgroep Planning & Control, samen met de ambtelijke organisatie), maar we zijn er nog niet! De discussie zelf had soms wat meer weg van een vooruitloper op de toekomstvisie waar aan wordt gewerkt. Denkrichtingen voor de komende 15 jaar. Hiervoor hielden wij ons kruit nog droog.

Het laatste echte agendapunt ging over cameratoezicht. Het voorstel was vrij technisch, om voorbereidend werk te kunnen doen, maar uiteindelijk hebben we wel een beetje een principele discussie kunnen voeren. We hebben in ons verkiezingsprogramma nadrukkelijk de optie voor (mobiel) cameratoezicht genoemd, als hulpmiddel voor het bestrijden van overlast en criminaliteit. Toch moeten we hier heel terughoudend mee omgaan. Het is niet zomaar iets als we een dusdanig zwaar middel inzetten in een stad als IJsselstein. Gelukkig is de privacy goed geregeld, is er voor elke plaatsing een grondige veiligheidsanalyse nodig en wordt er halfjaarlijks geevalueerd, maar laten we niet vergeten dat camera’s geen aanpak van de echte onderliggende problemen zijn, maar meer symptoonbestrijding. Ze moeten altijd onderdeel zijn van een veel bredere aanpak!

Laat op de avond hebben we nog afscheid genomen van Tonko Wedda, die voor de VVD in de raad heeft gezeten. Onder andere vanwege gezondheidsredenen, maar ook voor zijn gezin heeft hij een paar maanden geleden een stap terug gedaan. Natuurlijk een goede keus, maar we zullen hem (persoonlijk, en vanwege zijn kwaliteiten) missen!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl