Beleidsaccenten voor 2010 (Raad 16 april 2009)

donderdag 16 april 2009 23:18

Een redelijk overzichtelijk avondje.. beleidsaccenten en parkeergarage Isselwaerde

Een redelijk overzichtelijke raad, eigenlijk stonden er maar twee punten op, de priorisering van de beleidsaccenten voor de kadernota 2010, en een punt waar wij het nog over wilden hebben; een voorbereidingskrediet voor de parkeergarage Isselwaerde.

Prioritering beleidsaccenten voor kadernota 2010

In de afgelopen maanden hebben de fracties punten ingediend waarvan zij vinden dat deze belangrijk zijn in 2010. Deze punten worden bediscussieerd, en zo mogelijk opgenomen in de kadernota. De kadernota is eigenlijk de opdracht aan het college om de begroting voor 2010 op te stellen.

Deze manier van werken hebben we vorig jaar voor het eerst gebruikt. Gelukkig is er heel wat verbeterd, maar er kan nog meer. Met name de ontwikkeling van ‘doelenbomen' (Wat willen we bereiken, Wat gaan we daar voor doen en Wat mag het kosten) moeten er voor zorgen dat dit volgend jaar nog beter loopt. De punten hebben nu nog veel weg van een ‘wensenlijstje'.

Voor de complete beleidsaccenten, zie onderaan!

Er waren een tweetal punten die we zelf hebben ingediend, maar die we uiteindelijk geen prioriteit hebben gegeven.

• Verkleinen afstand burgers/bestuur (04-01) door middel van een raadsleeszaal in de nieuwe bibliotheek. Aangezien dit praktisch niets hoeft te kosten, en het college heeft aangegeven hier ruimte voor te zien, heeft het niet zoveel zin om hier in de kadernota prioriteit aan te geven. We gaan wel in de gaten houden dat dit daadwerkelijk wordt gerealiseerd!
  • Volwaardig aanbod middelbare scholen (11-01). In IJsselstein hebben we maar heel weinig middelbare opleidingen in vergelijk met bijvoorbeeld Nieuwegein. We moeten proberen dit evenwichtiger te verdelen, zodat meer kinderen in IJsselstein naar school kunnen. De toelichting van de wethouder over de stand van zaken stelt ons gerust dat hier goede stappen mee worden gezet!

Hiernaast waren er punten die we geen prioriteit hebben gegeven, maar waar we wel iets over willen zeggen;

• Kasteelterrein (08-01), waar nu als een soort tussenoplossing een soort parkeerplaats ligt. Wij zijn het met het CDA eens dat hier echt wat aan gedaan moet worden. Dit kan op termijn onder de plannen Binnenstad en Kunst en Cultuur opgepakt worden. Op korte termijn kan er veel verbeterd worden met een eenvoudige open ruimte met gras en wat lage begroeiing. Noem het een kasteeltuin. Vervanging van de parkeerplaatsen is wat ons betreft niet aan de orde. Als mensen perse met de auto naar de binnenstad willen, staat de dekkingsgraad van de garage onder het stadhuis dit prima toe.
  • Budget voor combinatiefuncties (10-07). Hier hebben we een interessante infoavond over gehad. Maar gezien de tijd en de financiering in de opstartfase denken we dat we hier volgend jaar ook nog stappen in kunnen zetten. De eerste lokale resultaten moeten dan ook bekend zijn.

Punten die de ChristenUnie wel prioriteit heeft gegeven;

• Bevorderen veiligheid en veiligheidsgevoel; cameratoezicht (03-01). Dit hebben we al eerder aangegeven, zij het toen met mobiel cameratoezicht. Het effect moeten we blijven monitoren.
  • Duurzaam IJsselstein (06-01). De omslag naar duurzaamheid is nu echt te maken; alle lichten staan op groen. Het maatschappelijk draagvlak is er, de technologie is er en ook de (financiele) regelingen zijn er. We hoeven het dus ook zeker niet alleen te doen. Wel hebben we onze twijfels bij de term ‘projectleider', en de tijdsduur van het budget. We zouden liever een ‘projectaanjager' willen die de hele organisatie doorgaat om een aantal projecten van de grond te krijgen. Bedoeling is dat dit zo snel mogelijk door de organisatie zelf geadopteerd is.
  • Ruimte reserveren voor economische ontwikkelingen (10-01). De begroting is slechts zeer krap sluitend. We kunnen niet net doen alsof de ontwikkelingen om ons heen geen effect op de gemeentefinancien zullen hebben. Het is geen beleidsaccent in de vorm van een ‘stokpaardje', maar ons inziens onmisbaar om een reele begroting op te kunnen stellen. Net zo goed een kader dus!
  • Meer uren ouderenadviseur (10-06). Een goed punt, voor ouderen die dit echt nodig hebben. Wel een kanttekening; we willen allemaal graag veel ‘vrijheid in eigen kring', maar daarbij hoort ‘verantwoordelijkheid in eigen kring'. Het ondersteunen van ouderen (helemaal in eigen kring!) is iets wat daar echt bij hoort. Een goede voorziening als dit zou alleen vanuit de overheid geregeld moeten worden voor de mensen waarbij dat echt niet anders kan.

Voorbereidingskrediet parkeergarage Isselwaerde
Er wordt een krediet van 800.000 Euro gevraagd voor voorbereidingen voor de parkeergarage Isselwaerde. Dit, en andere delen van het plan Binnenstad hebben al aanzienlijke vertraging opgelopen. Hiernaast zouden we eind vorig jaar een update van de parkeerexploitatie krijgen, die we ook nog steeds niet gezien hebben. We hebben al vaker om een update van deze stukken gevraagd, en ook toezeggingen hiervoor gekregen. De huidige stand van zaken wat ons betreft niet helder. Ondertussen wordt er wel 8 ton (!) voorbereidingskrediet gevraagd om een deelproject op te starten. Dat is wat ons betreft ongepast.

We zijn voor een pragmatische aanpak, maar met projecten in deze orde van grootte is een degelijke onderbouwing nodig, in de volledige samenhang en met zorgvuldige uitvoering. Wij kunnen niet akkoord gaat met dit krediet zolang in elk geval die twee stukken (plan Binnenstad en parkeerexploitatie) niet geactualiseerd zijn. Deze stukken zijn als het goed is de volgende cyclus beschikbaar. We hebben dan ook voorgesteld om een beslissing over dit krediet een cyclus uit te stellen, zodat we echt weten waar we staan. Wat ons betreft niet meer dan logisch! Onbegrijpelijk, maar hierin bleken we bijna alleen te staan. Blijkbaar kunnen we avonden discussieren over bedragen van minder dan 10.000 Euro, maar 8 ton is snel vergeven...

De ChristenUnie is in elk geval erg benieuwd naar de vernieuwde parkeerexploitatie en het plan Binnenstad!

Namens de fractie van de ChristenUnie

Robert Pape
robert@ijsselstein.christenunie.nl

TitelBestandsgrootteMIME-type