Wethouderskandidaten voor IJsselstein

donderdag 23 december 2004 11:02

De nieuwe coalitie CDA IJsselstein, PvdA, Groen Links en ChristenUnie in de IJsselsteinse raad draagt in de komende raadsvergadering (3 februari as.) de volgende wethouderskandidaten ter benoeming voor: de heer J.C.M. (Jan) Klomp (CDA), mevrouw M.C. (Mieke) Overkamp-van den Berg (PvdA), de heer J.H. (Hans) Lappee (Groenlinks) en de heer C.J. (Kees) van Kranenburg (ChristenUnie). Partijen bereikten op 23 december 2004 een coalitieakkoord.

Kees van Kranenburg (42) is bij Imon W&S B.V. consultant op het terrein van personeel en organisatie (met name werving en selectie). Hij is sinds 2003 lid van de Provinciale Staten van Utrecht voor de ChristenUnie. Daarvoor heeft hij diverse bestuurlijke functies vervuld binnen de ChristenUnie, laatstelijk als voorzitter van de ChristenUnie Driebergen. Kees van Kranenburg is gehuwd, vader van vier kinderen (6-15 jaar) en woonachtig te Driebergen-Rijsenburg.

Jan Klomp (59) is thans werkzaam als ambtelijk secretaris van de Groepsondernemingsraad van Heineken Nederland Supply en van de Ondernemingsraad van Heineken DCS. Daarnaast bekleedt hij de volgende bestuursfuncties: voorzitter van de Historische Kring IJsselstein (sinds 1-1-1999) en lid van de Bestuurscommissie (v/h Beheerscommissie) van het Stadsmuseum.
Jan Klomp was voorzitter van VIVES, VOGEL, IJ.Z.&.P.C. en lid van de Beheerscommissie van het Stadsmuseum. Jan Klomp was gemeenteraadslid voor de KVP (periode 1970 –  1974) en voor het CDA (periode 1982-1998).
Jan Klomp is vader van 4 kinderen van 25, 23 en 20 jaar (tweeling).

Mieke Overkamp (56) is sinds 1986 gemeenteraadslid voor de PvdA. Van 1989 tot 1992 was zij wethouder (portefeuilles sociale en maatschappelijke zaken, personeel en organisatie, welzijn en huisvesting). Sinds 1992 is zij voorzitter van de PvdA-fractie. Verder is zij thans maatschappelijk bestuurlijk actief. Vanaf 1998 tot 2003 was zij bestuurslid van het Gewest Utrecht van de PvdA. Mieke Overkamp is gehuwd en heeft drie kinderen.

Hans Lappee (39) is sinds 1996 zelfstandig ondernemer als hovenier. Vanaf 2003 is hij raadslid voor Groen Links na reeds van 1994 tot 1997 voor deze partij van de raad te hebben gezeten. Lappee is betrokken geweest bij de oprichting van de afdeling Groen Links in IJsselstein. Mens en milieu zijn belangrijke drijfveren waarom Hans Lappee raadslid is en zich nu kandidaat stelt als wethouder. Zijn interesses liggen in de macro-economie, filosofie en sociologie. Hans is getrouwd en vader van drie kinderen (7, 5, 3 jaar).

Portefeuilleverdeling van het beoogde college
(De CDA-wethouder werkt fulltime, de drie andere wethouders werken 70 procent)

Burgemeester mr. drs. Th E. M. Wijte:
• Programma Dualisering en bestuurlijke vernieuwing
• Programma Bestuur en organisatie
• Programma Openbare orde en veiligheid
• Programma Economische zaken

Wethouder C.J. van Kranenburg (ChristenUnie):
• Programma Werk en inkomen
• Programma Onderwijs
• Activiteit Brede school in Programma Welzijn
• Personeelsbeleid (Bedrijfsvoering)