Verslag raadscommissies 5 t/m 8 september 2005

vrijdag 09 september 2005 13:31

Commissie WLM

De eerste commissie WLM na de zomer. De ChristenUnie heeft gelijk maar schriftelijke vragen gesteld over de groenvoorziening. Wij willen duidelijkheid over wat er nu aan de hand is en wat de wethouder er voor actie op onderneemt. De ergernis onder mensen is groot. Onze vragen werden door de hele commissie gedragen en de wethouder gaat nu zo spoedig mogelijk een antwoord geven.
Verder is er uitgebreid stilgestaan bij de nota over handhaving. Het gaat dan om allerlei soorten vergunningen (bouw, brand en milieu), waarbij blijkt dat een groot deel niet gehandhaafd wordt, maar ook dat er voor burgers en bedrijven een wirwar van regels en afdelingen is, waar zij mee te maken hebben bij het aanvragen van een vergunning. Dat hadden wij in onze omgeving al vaak gemerkt en de ChristenUnie is blij dat er nu een goede analyse ligt. Blijft natuurlijk over het feit, dat wij met het CDA delen, dat er jaren tegen de Raad gezegd is, dat er in IJsselstein gehandhaafd wordt en dat nu blijkt dat er aan alle kanten gaten vallen.

Verder hebben wij bij wijkgericht werken gewezen op het feit dat het wijkbudget meer ingezet moet worden voor sociale cohesie in een wijk (buurtschap ontwikkelen) en dat er nu toch maar weer eens gekeken moet worden naar de hondenpoep problematiek, want dat is nog steeds burgers’ grootste ergernis!!!!!!

Commissie W&O

W&O begon met veel vragen en aandachtspunten. Een paar voor de ChristenUnie belangrijke items:
  • Van Sportzaken wordt alles ter inzage gelegd, dit naar aanleiding van een zinsnede in een verslag, dat de wethouder de commissie niet wil overvoeren. Nu dat bepalen wijzelf wel. Op het gebied van sport speelt veel en daarvan willen wij op de hoogte blijven.
  • De brede school stopt in zijn huidige vorm (prima) en er wordt een nieuwe vorm ontwikkeld, op maat en samen met het onderwijs in wijken, waar het nodig is (altijd al een wens van de ChristenUnie).
  • Er ligt een woningbehoeftenonderzoek, waar wij meer mee moeten dan alleen maar op de plank laten liggen, daar hebben wij discussie over gevraagd.
  • De WWB wordt geëvalueerd. Alleen de ChristenUnie had punten ingediend; hopelijk komt de rest van de partijen ook nog.

Vervolgens kwam er discussie over de fusie van het openbaar onderwijs. Het verbaasde ons dat in de vorige commissie door het CDA om een principiële discussie was gevraagd of een fusie wel noodzakelijk is, maar dat het nu van de kant van het CDA stil bleef. Zij wilden alleen weten of een onderzoek van 30.000 euro wel moet. De wethouder gaf de complexheid van de materie aan, voor ons is dat overtuigend genoeg. Door de vraag om een discussie is deze urgente zaak wel een half jaar vertraagd!!!!!

Verder had het CDA twijfels over het voorstel schuldhulpverlening. Zij wilden eerst zeker weten dat er meer aanmeldingen komen en dan pas de formatie uitbreiden; preventie is niet zo nodig. Ook deze opstelling verbaasde ons. Er komen tijden van grote nood aan (energiekosten stijgen, zorgverzekering, et cetera). Aanbod is er voldoende en om te voorkomen dat mensen in een diepe put zakken wat financiën betreft, zijn een korte wachtlijst en snel ingrijpen bij risicosituaties (onder andere cursus budgetbeheer) van belang.

Gelukkig was iedereen het eens over het voorstel om 24.000 euro die over is van het budget WWB in 2005 te gebruiken voor de minima. Een extraatje voor 65+ers, chronisch zieken en gehandicapten, bijdrage voor zwemles en op termijn een U-pas!!!

Bij al die voorstellen speelt wel, dat de discussie pas echt losbarst bij de begroting 2006.

Commissie REO

De belangrijkste discussie in REO ging over het Fulco. Voor de ChristenUnie is belangrijk dat er nu eindelijk duidelijkheid komt over een aantal zaken:
  • Een volledige vergunning, dan kan Fulco commerciëler werken, dat betekent meer inkomsten.
  • Scheiding van commerciële en sociaal culturele activiteiten.
  • In plaats van een huurovereenkomst een exploitatieovereenkomst, waarbij het Fulco zo mogelijk ook de zeggenschap krijgt over de inventaris. Het werkt niet wanneer zij voor elke investering bij de gemeente moeten aankloppen.
Er was ook even discussie over het muziekonderwijs, want er zou krediet zijn voor de isolatie van vier ruimtes in het Fulco, zodat er lessen gegeven kunnen worden. De commissie was in meerderheid voor een meer integrale aanpak: eerst bekijken hoe nu verder met de muziekschool. Maar dat betekent wel tijdverlies voor de muziekschool, want bij de bouw van het Fulco is al isolatie beloofd (er is bij de bouw een fout gemaakt). Voor het Fulco betekent verhuur van zalen aan de muziekschool inderdaad dat die zalen op die momenten niet commercieel verhuurd kunnen worden. Echter, slechts een zaal, de doosconstructie (= extra geïsoleerd), moet misschien uit de verhuur. Dat betekent inkomensverlies, maar volgens de ChristenUnie is het Fulco ook gebouwd voor maatschappelijk belang.

Commissie B&V

Bij B&V heeft de burgemeester onze vragen over IJsselveld-Oost beantwoord. Er was namelijk voor de zomer veel beloofd. De extra wijkagent, een wekelijks overleg en externe begeleiding bij het omgaan met de - met name Marokkaanse - jongeren en de voetbalkooi zijn ook echt gerealiseerd!! Evenzogoed werd ook aangegeven dat het een kwestie van lange adem is, er spelen ook zaken als illegale bewoning, uitkeringsfraude en schoolverlaten. U kunt ervan op aan dat de ChristenUnie in politieke zin en door contact met de buurt er bovenop zal zitten.

In juni 2003 had de ChristenUnie een motie ingediend om de subsidie aan Radio9 veilig te stellen. Het blijkt echter moeilijk en kostbaar te zijn om luisteronderzoek te doen (voorwaarde in de motie was dat het aantal luisteraars toe zou nemen). Maar onze bedoeling met de motie was zeker om Radio 9 geld te blijven geven, want zij hebben hun plaats in de stad verworven. Na het gesprek in de commissie komt dat goed!