Begrotingscommissies week 43

zaterdag 29 oktober 2005 21:54

Namens de ChristenUniefractie door Carolien Pape, pape@ijsselstein.christenunie.nl

Middelen

Maandagavond de aftrap met de commissie Middelen. Een kwalitatief goede begroting. Dat was de mening van de hele commissie. De keuzes die gemaakt moesten worden waren vaak lastig, maar noodzakelijk. De onderbouwing was over het algemeen goed, en op alle terreinen waren veel punten te herkennen waar de ChristenUnie belang aan heeft gehecht het afgelopen jaar. Wel heeft de ChristenUnie nog vragen gesteld over onder andere de financiële positie van de IJWBV, waar de gemeente IJsselstein een grote kredietverstrekker voor is, en over WOZ-hertaxaties van een groot aantal woningen. Door de wethouder zijn hierover schriftelijke antwoorden toegezegd.

WLM

In de raadszaal (commissie WLM) was er in eerste instantie één inspreker over het plan om de doorgang Tuinensingel-Parklaan af te sluiten. Het is een besluit van een aantal jaar geleden, dat uitgevoerd zou worden wanneer de ontsluiting via de Baronieweg afgerond zou zijn. Het college is gemachtigd om een dergelijk besluit uit te voeren, maar de vraag van de ChristenUnie is wel of het op dit moment, wanneer men in het stadhuis nog bezig is om een Verkeerscirculatieplan (VCP) voor Zenderpark op te stellen, niet beter is om dat VCP af te wachten. Een doorgang naar het centrumgebied per auto vanaf het zuidelijke gedeelte is wel gewenst omdat daar de voorzieningen zitten (Daccastraat). Neemt niet weg, dat wij blijven kiezen voor een fietsvriendelijke wijk, zoals in beginsel ontworpen.

Verder spraken wij over de vermeerderingsregeling (bij acties voor projecten in een ontwikkelingsland verdubbelt de gemeente de opbrengst). De ChristenUnie vindt het goed dat er specifiek alleen projecten van kinderen worden verdubbeld, waarbij wij dan wel naast scholen, ook kerken en verenigingen genoemd zouden willen zien. Maar wij vinden het bijzonder jammer, dat op deze post bezuinigd wordt. Het is een bijbels principe om te geven van je rijkdom en dat zien wij graag behouden, want ondanks bezuinigingen zijn wij in vergelijking met heel veel anderen nog steeds bijzonder rijk.

Wij vroegen aandacht voor - bij minder budget voor onderhoud van wegen – blijvende goede begaanbaarheid van de voetpaden en fietspaden. De wethouder was niet echt duidelijk over wat hij nu wel en niet met het fietsbeleidsplan gaat doen. In de begroting staat dat er niets meer mee wordt gedaan, maar in de vergadering noemde hij toch een paar dingen, bijvoorbeeld veiligheid rondom de scholen.
Natuurlijk ging het ook over de groenvoorzieningen. In 2006 blijft het nog even behelpen, maar door omvormen – al te zien in IJsselveld-Oost – is de wethouder wel hard bezig. Er is gewoon niet meer geld!

Dinsdag was er een grote toeloop van mensen in de raadszaal. Vooral de YVO was goed vertegenwoordigd, maar ook de SWOIJ, YFC, YSW, YVO, seniorenraad, het Onderwijs, SIJS en zwembad… Het ging voor elke groep met name om minder subsidie en dat zij het in hun beleving te laat gehoord hadden. Goed hoor, dat iedereen zich hard maakt voor zijn of haar eigen zaak!!! Over de communicatie was op initiatief van Spanjers (GL) nog even een gesprek. Het college heeft gekozen om eerst de raad te informeren, anders wordt de politiek sufgebeld en heeft zij geen inzicht in de begroting als totaal. Dat totaal plaatje spreekt ons wel aan, want uiteindelijk moeten wij keuzes maken in het algehele belang en moeten wij op de hoogte zijn van wat er te vergeven is.

Het onderwijs sprak wethouder van Kranenburg aan op slechte communicatie, maar daar was de wethouder het niet mee eens. De gemeente communiceert met de besturen, maar die geven blijkbaar te weinig door aan de directies.

Verder zal ik een korte reactie geven op enkele insprekers:
De YVO Zou het echt zo zijn dat een verhoging van de kosten voor ouders betekent dat kinderen niet meer naar de YVO gaan??? Het is toch ook in hun belang?? Stopt dan de YVO? Ik ga er meer over opzoeken, maar weet ondertussen wel, dat in andere plaatsen andere prijzen gelden.
De SWOIJ De subsidie voor het activerend huisbezoek (aan eenzame hoogbejaarde mensen) zou de ChristenUnie graag behouden.
De YSW Waarom laten zij niet goed zien welke activiteiten niet meer kunnen ten gevolge van de kleinere subsidie. Niet alles kan altijd doorgaan en de gemeente maakt keuzes voor jongerenwerk en speciale doelgroepen, daar ben ik het wel mee eens.
De YFC Ik zou ze graag willen helpen met een groter kunstgrasveld, maar er is geen geld. Ik ben het wel met hen eens dat de VVY meer voorzieningen heeft gekregen.
De SIJS (sportverenigingen). Ik begrijp hun boosheid. Jarenlang gevraagd om een sporthal, dan wordt iets heel moois beloofd en nu wordt het iets simpels. Maar daarvoor moeten zij toch echt bij het vorige college zijn.
Het zwembad Inderdaad vindt de ChristenUnie een zwemdiploma een noodzaak en geen luxe (stond geciteerd in het AD van 27/10), maar ook hier twijfel ik aan de effectiviteit van het zwemmen (45 minuten in 2 weken). Je zou in die tijd ook heel veel andere sporten kunnen doen. Een goede discussie over de gevolgen lijkt mij wel op zijn plaats.

Ik ga nog eens goed de getallen bestuderen en wij komen op al die punten terug. Mijn gevoel na deze commissie is in ieder geval, dat mensen niet (willen?) zien wat wel gedaan wordt in 2006, maar slechts wat er mist naar hun idee. Wanneer ik denk aan de inzet voor het minimabeleid, de ouderenadviseur, de extra gelden voor het jongerenwerk en het jeugdbeleid, een nieuw kunstgrasveld, dan is het jammer dat deze positieve kanten niet naar voren kwamen. Trouwens, het is wel 1:00 uur ’s nachts geworden.

REO

Vervolgens de commissie REO
Eerst een korte discussie over het Regionaal Structuurplan van het BRU en over een stuk bedrijventerrein in IJsselstein-Zuid, wat er volgens ons abusievelijk in staat, want een motie heeft anders gesproken in juni 2003. Komen wij op terug.
Verder heeft de Christenunie de bestrating in de binnenstad aangekaart. Ik had opgezocht, dat, zoals het er nu bij ligt, overeenkomt met het beeldkwaliteitplan zoals ik het kan beoordelen. Als raad en vorig college en als belanghebbenden hebben wij dat met z’n allen vastgesteld!!! Nu ziet het er na de uitvoering anders uit en struikel je wel erg makkelijk over richeltjes en randjes en is de goot te diep. Niemands bedoeling, ook niet dit college dat nu de schuld krijgt!!! Dus ik vertrouw erop, dat het beter wordt.

Natuurlijk gesproken over het Fulco, haast een vast punt op de agenda. Maar er liggen nu een gezamenlijke probleemstelling en afspraken over de voortgang en nog belangrijker, de relatie is weer aanmerkelijk verbeterd. Ik heb er vertrouwen in: dit college heeft de regie.

B&V

En last but not least de commissie B&V. Van de zijde van de VVD was de heer van Roo erg fel op de vermindering van het budget voor de stedenbanden. Vooral omdat er pas in januari geëvalueerd wordt. Als ChristenUnie hebben wij hier wat minder moeite mee, want is het een gemeentelijke taak in deze tijd met weinig geld om financieel een stedenband te steunen? Het gaat om vriendschap en uitwisseling, maar niet zozeer meer om een betekenis in bestuurlijk opzicht. Een stedenband met een derde wereldland zou wat ons betreft alleen via contacten van mensen in IJsselstein (Suriname / Marokko) mogelijk zij. Een afvaardiging van het gemeentebestuur naar die landen laten vliegen lijkt ons een te dure grap. Dan wordt het meer een virtuele stedenband en is dat zinvol? Meneer van Roo vond ook dat wij teveel aan de gemeenteraad uitgaven, maar het is minder dan vorig jaar, terwijl de Lokale Rekenkamer meebegroot is (is verplicht en kost ons € 57.000), dus dat begreep ik ook niet zo goed.

Het was een pittige week, veel besproken.Nu gaan wij middels moties onze wensen proberen er door te krijgen. Weinig geld, betekent slim zijn!!

Wanneer u naar aanleiding van dit verslag wilt reageren, altijd welkom: pape@kabelfoon.net