Bijdrage van ChristenUnie aan Algemene Beschouwingen 2006

vrijdag 11 november 2005 13:20

Op 10 november 2005 namens de ChristenUniefractie uitgesproken door Carolien Pape, pape@ijsselstein.christenunie.nl

Beste mensen,

De ChristenUnie wil zeggen dat zij blij is met de aanwezigheid van de mensen van de IJVO. Als er één groep is, die begrijpt wat er komt kijken bij het bouwen van een stad, dan is zij het wel! Regelen, zorgen voor veiligheid, goede leiding op “buurt” niveau, voorzieningen om mensen/kinderen bezig te houden. Bij grote hitte en hevige regens zorgen dat alles doorgaat. En niet te vergeten regelgeving van buitenaf, die de klus verzwaart of bemoeilijkt.

Vanavond aan ons als raad dezelfde klus als waar de IJVO elk jaar voor staat, om - na een aantal weken van vergaderen, informatie verzamelen (dank aan het ambtelijk apparaat) en fractieoverleg - de plannen voor het komende jaar te toetsen en ook voor het komende jaar met het beschikbare geld weloverwogen keuzes te maken.

Aan ons als raad!!! Naar aanleiding van de Algemene Beschouwingen kan het college toezeggingen doen, maar amendering van hun eigen conceptbegroting is voor de ChristenUnie niet aan de orde. Daar komt nog bij dat de beweging van het college twee vragen oproept:

1. Er is kennelijk een meevaller! Hoe groot is die meevaller in totaal? En bent u niet van mening dat de Raad op de hoogte gesteld dient te worden van meevallers en dat de Raad moet beslissen over de bestemming?!
  2. Welke afwegingen maakt het college bij deze toekenning van een aanvankelijk geweigerde subsidie, bent u met ons niet van mening dat de Raad recht heeft op uw afwegingen, want eerlijk gezegd lijkt het principe van “wie het hardst schreeuwt” wel leidend. Ook de andere organisaties hebben recht op een eerlijke behandeling.

Nu naar de Algemene Beschouwingen als zodanig

De afgelopen jaren heeft de ChristenUnie bij de Algemene Beschouwingen het volgende gezegd:
2001 hebben wij al aangedrongen op soberheid en toen al de chocoladeletter S uitgedeeld;
2003 Kiezen en delen in een tijd, dat de bomen niet meer tot de hemel groeien;
2004 De gemeente moet een goed rentmeester zijn voor de stad, ook naar de toekomst kijkend.

Er is ons wel eens voorzichtigheid verweten, omdat wij als partij vaak kritisch stonden ten opzichte van weer nieuwe plannen, die veel geld zouden kosten (brede school, bibliotheek, binnenstad). Maar steeds werden wij gerustgesteld door het vorige college, dat het meerjarenperspectief in orde was. Naar nu blijkt lag het toch anders. De vorige begroting is sluitend gemaakt met taakstellende bezuinigingen. Ook toen lag er een dreigend tekort. Maar echte keuzes zijn toen niet gemaakt.

Dit college krijgt van de ChristenUnie respect omdat zij de moed heeft getoond en de tijd heeft genomen om de hele begroting door te vorsen op mogelijke bezuinigingen. Hiermee gaat zij ook de confrontatie aan met haar eigen ambtelijk apparaat, dat natuurlijk ook niet blij is met een aantal bezuinigingen (zie stuk Berenschot), de politiek  en een deel van de bevolking/organisaties. Die confrontatie leidde tot een volle tribune, veel insprekers en artikelen in de pers en een stortvloed van email. Positief aspect: de burger wist de politiek zeker te vinden!

Voordat de Christenunie ingaat op de zaken die onder de bevolking spelen, eerst het volgende :

Wat vinden wij goed in deze begroting?

• Transparant en inzichtelijk;
  • Afwegingen zijn beschreven en keuzevarianten neergelegd;
  • Gegarandeerd zijn: uitbreiding ouderenadviseur, versobering nieuwe gebouwen, afstoten van gemeentelijke gebouwen, omvorming openbaar groen, uitbreiding jongerenwerk, grote integrale inzet in IJsselveld-Oost, effectieve inzet door 'IJsselstein werkt';
  • Meer geld naar minima, schuldhulpverlening, U/IJ pas, zij hebben het zwaar te verduren en dat zal in 2006 alleen maar erger worden;
  • De daadkracht ten opzichte van het Fulco prijzen wij, er wordt nagedacht over minder dure bibliotheek.

Het vorige college heeft verzuimd om statushouders op te nemen en dat doet het huidige college nu wel! Waarbij wij willen verzoeken om intensieve begeleiding van deze grote groep. Inzet in het begin voorkomt problematiek achteraf.

Waar hebben wij moeite mee?

Het vorige college heeft de sportverenigingen een mooie sporthal beloofd, als het ware een “voorgehouden worst” en nu in de huidige tijd kunnen wij daar niet mee verder gaan, want het geld is op. Wij verzoeken om uw uiterste best te doen voor een plan met een win-win uitkomst

Nog steeds twijfelt de ChristenUnie aan het rendement van de dure investeringen voor  duurzaam veilig.

Ook hebben wij moeite met de vermindering van vermeerderingsregeling, van E 20.000 naar E 5.000. Dat vinden wij vanuit het christelijke principe om te geven van je rijkdom ongewenst. Het principe van geven aan anderen die het minder hebben, in dit geval de ontwikkelingslanden, is nu onevenredig gekort. Wij stellen een vermindering voor van 50% in plaats van 75%.

Wij hebben ook moeite met de houding van het Rijk, dat heel veel zaken op het bordje van de gemeente legt, zonder daarbij voldoende middelen te geven, zoals in het geval van de WWB en de WMO.

Wat willen wij veranderen?

Als  politiek moeten wij in wijsheid een afweging maken . Voor de Christenunie gelden als belangrijke criteria :
  • Soberheid en nuchterheid;
  • Zorg voor de zwakken;
  • Profijtbeginsel, draagkrachtige burgers moeten meer over hebben voor activiteiten en voorzieningen.
Dan komen wij op de volgende punten:
  • Activerend huisbezoek niet korten, klein bedrag met waardevol rendement voor kwetsbare ouderen;
  • IJVO, teveel gekort, daarom meer subsidie samen met extra beroep op ouders (belanghebbenden);
  • YFC, slimmere investering samen met verenigingen, grotere kunstgrasveld heeft meerwaarde;
  • Schoolzwemmen pas na grondige discussie afschaffen of doorgaan;
  • Cultureel platform, ook in een tijd van krapte zal hier gezocht moeten worden naar minder kosten, waarbij de gewaardeerde activiteiten gehandhaafd moeten blijven. Dan is een mogelijkheid de ondersteunende taken naar het stadhuis te halen. Het bestuur van het CPIJ moet in staat zijn de visie en het elan te blijven uitdragen, want datzelfde geldt voor andere verenigingen.
  • Vrijwilligersbijdrage van E 10.000 is ons inziens niet nodig. Alle organisaties belonen op hun eigen manier hun vrijwilligers  en dat doen zij goed .De gemeente roepen wij op om de waardering op een creatieve wijze te laten blijken.

Blijft over:

• Het jeugdbeleid, waar wij schriftelijke vragen over stelden, want met het vaststellen van deze begroting stemmen wij ook in met de vijf aspecten van het toekomstige jeugdbeleid (informatievoorziening, signalering, beoordeling, interventie en gezinscoaching). De ChristenUnie stemt daarmee in, maar wij willen wel zeggen dat wij van dit college goede informatie verwachten over de voortgang van en de zeggenschap over de besluitvorming;
  • Subsidies. Wij zien uit naar de herziening van de ASV, omdat wij verwachten dat de sturing op subsidies beter kan;
  • Verder zijn wij ook van mening, dat er veel meer subsidie kan worden gehaald bij de EU en de provincie. Het college wil geen extra formatie, maar wij dringen sterk aan op  interne opleidingen, want subsidieaanvragen is een vak apart.
In deze toespraak van de ChristenUnie past ook een opmerking over het meerjarenperspectief. Hoe ziet onze toekomst er financieel uit? Geen sluitende begrotingen tot 2010. Dat moeten wij niet willen en wij zijn het met dit huidige college eens, dat het in gezamenlijkheid mogelijk moet zijn om in 2007 een sluitende begroting aan te bieden. De voorgestelde zoekrichtingen op pagina 6 van de begroting zouden die van de ChristenUnie kunnen zijn. Akkoord dus!

Wij achten de discussie over taken en verantwoordelijkheden van de gemeentelijke organisatie zeer noodzakelijk. In de discussies blijkt het met name hierover te gaan: wat moet de gemeente doen en wat zeker niet?

Tot slot

Bouwen doe je samen, maar nu de tijden veranderen, moeten wij ook samen keuzes maken welke materialen gebruikt worden en welke doelen bijgesteld moeten worden.

Minder geld maakt creatief en meer geld maakt niet altijd gelukkig!! Daarom geloven wij, dat wij in een veranderende maatschappij met elkaar in staat moeten zijn om met minder geld toch de dingen die echt belangrijk te waarborgen: zorg en oog voor elkaar en veiligheid.

Een spreuk, die ik vond:
Bij het tellen van onze zegeningen voelen wij ons vaak rijk
Bij het tellen van ons geld valt de opbrengst vaak zwaar tegen
"Tel uw zegeningen, één voor één" zegt een christelijk lied. Als ChristenUnie zijn wij God dankbaar dat wij leven in een land en een stad als de onze, er is nog veel te kiezen. Ten diepste is er geen plaats voor ontevredenheid als je kijkt naar de plaatsen op deze aarde waar mensen beroofd, ontheemd en zonder basisbehoeften moeten leven.

Wij wensen u  daarom tevredenheid toe en Gods onmisbare zegen.

Begrotingsraad 10-11-2005

Fractie van de ChristenUnie
Uitgesproken door Carolien Pape (fractievoorzitter)