Verslag Raadsvergadering 15 december 2005

maandag 19 december 2005 22:50

De A-stukken (behalve de legesverordening) passeerden wederom de revue in no-time. Naar aanleiding van een artikel in het AD van 13 december, waarin een woordvoerder van de provincie aangeeft ‘dat de provincie de afgelopen jaren IJsselstein regelmatig heeft gewaarschuwd

Namens de ChristenUniefractie door Robert Pape, email: Robert.IJsselstein@kabelfoon.nl

De A-stukken (behalve de legesverordening) passeerden wederom in no-time de revue.

Naar aanleiding van een artikel in het AD van 13 december, waarin een woordvoerder van de provincie aangeeft "dat de provincie de afgelopen jaren IJsselstein regelmatig heeft gewaarschuwd dat het, wat betreft de financiële situatie, de verkeerde kant op ging en dat er onvoldoende geld werd gereserveerd voor zware financiële tijden" en dat hierom IJsselstein mogelijk onder preventief toezicht geplaatst zou kunnen worden, hebben zowel het CDA als de ChristenUnie verzoeken tot interpellatie ingediend. Hiermee kan er, over een onderwerp dat niet op de agenda staat, gediscussieerd worden in de raad. Geen van deze waarschuwingen waren bij de ChristenUnie en de andere fracties bekend. Wethouder Klomp kwam met een samenvoeging van alle communicatie die over dit onderwerp in de afgelopen vier jaar met de provincie is geweest.
Na een schorsing, waarin de fracties de stukken konden bekijken, en hun standpunt konden bepalen, bleek er in geen van de brieven iets van een waarschuwing te vinden. Ook vond de ChristenUnie het erg vreemd dat er naar aanleiding van de begroting 2006 ineens toezicht zou komen, terwijl het duidelijk is dat er de afgelopen jaren veel dingen mis zijn gegaan en deze begroting daarentegen een stuk transparanter is dan die van de afgelopen jaren. Mede hierdoor kan er eindelijk worden ingezet op een sluitend meerjarenperspectief. Wellicht dat de provincie, net als de raad, het nu pas helemaal begrijpt?

Het volgende punt was het beëindigen van de Brede School. Het initiatief uit 1999 was goed, maar hopelijk komt er nu ruimte om in te zetten op een project dat daar wordt toegepast, waar het echt resultaat oplevert!

De discussie over de legesverordening ging met name over het artikel met betrekking tot de gehandicaptenparkeerkaart. Het CDA had een motie voorbereid waardoor de jaarlijkse leges van 50 € voor een medisch onderzoek vervalt wanneer de aanvrager een blijvende handicap heeft. Natuurlijk steunde de ChristenUnie deze motie van harte!
Naast deze specifieke leges blijft het punt, dat de leges in IJsselstein, ook bij de nieuwe keuringsinstantie, een stuk hoger liggen dan bij omliggende gemeenten. De legesverordening zal begin 2006 dan ook nogmaals tegen het licht worden gehouden, als gegevens beschikbaar zijn waarom de kosten in IJsselstein zoveel hoger liggen. Hiervoor zal de wethouder (op uitdrukkelijk verzoek van de ChristenUnie) nog met het Plaatselijk Overleg Gehandicapten (POG) in gesprek gaan, en hiervan zal een schriftelijk verslag komen.

Het laatste punt van de vergadering was de najaarsnota. Hierin wordt het financiële reilen en zeilen van de gemeente besproken. De vragen over het tekort van 600.000€ (het ‘lijk in de kast’) waren door het college naar de mening van de ChristenUnie voldoende beantwoord. De vraag die nog open stond was hoe het zo ver heeft kunnen komen. Wethouder Van Kranenburg heeft hierop naar tevredenheid van de raad geantwoord.

Ook is na zorgvuldig onderzoek door de raadsfracties gebleken dat de afkoopregeling van burgemeester Wijte wettelijk correct is afgehandeld. Hierover rezen in eerste instantie vragen, met name over het bedrag (250.000€).

Deze soms pittige vergadering waarin veel met (kranten-)citaten geschermd werd, maar waarin gelukkig ook veel gelachen werd, kon om kwart voor twaalf worden afgehamerd.