Verslag Raadsvergadering 2 februari 2006

maandag 06 februari 2006 23:41

Namens de ChristenUniefractie door Carolien Pape, fractie@ijsselstein.christenunie.nl

Voor de vergadering had iedereen al kennis kunnen maken met de leden van de Rekenkamer en in de Raad zijn zij geïnstalleerd. Als voorzitter van de selectiecommissie heb ik verteld hoe het proces was verlopen, op welke punten wij hebben gelet bij de selectie en dat wij uiteindelijk bijzonder tevreden zijn met deze drie mensen, die nu de Rekenkamer van de gemeente IJsselstein gaan vormen.

Vervolgens is het initiatiefvoorstel van het CDA besproken, waarin zij een plan van aanpak voorlegde om te betrekken bij de “Marsroute” (een plan van het college om tot een sluitende begroting te komen en dus geen preventief toezicht meer te hebben) en daarna bij de opstelling van de Begroting 2007.
Bij de behandeling van de begroting 2006 heeft het college de uitnodiging aan de Raad gedaan om met voorstellen te komen om de financiën inzichtelijk en op orde te krijgen en ik heb waardering voor het feit dat het CDA als enige(!) partij een serieus plan heeft ingediend.

Voor ons was het enige nadeel dat het CDA-plan heel diep gaat (alle programma’s en posten worden helemaal opnieuw bekeken) en daardoor bijna niet werkbaar lijkt en vertragend kan werken op de reeds ingezette “Marsroute” van het College. Dat is dit voorjaar, met de tijdsdruk tot 1 juli waarin de Marsroute afgerond moet zijn, niet mogelijk.

En in het plan van het college, dat zij ons in een brief had voorgelegd, zaten voor ons genoeg elementen om goed op weg te gaan. Na een twee uur durende discussie, die met name ging over het feit, of het CDA-plan het college nu teveel aan banden legde of niet, werd besloten het CDA plan bij alle plannen te betrekken.

Mijn impressie van de discussie:
Het college was niet sterk in haar argumenten waarom zij zo bang was dat zij teveel vastgelegd zou worden en de Raad heeft de middenweg gekozen en zich niet hard opgesteld. Er is wel naar elkaar geluisterd en aan het eind heb ik nog gezegd dat ik niet hoopte dat wij steeds gaan praten over de vorm van de discussie, maar vooral over de inhoud. Wij hebben een probleem (een meerjaren tekort) en dat moeten wij gezamenlijk oplossen in het belang van de stad.