Nieuw college debuteerd met Milieuprogramma, maar neemt in elk geval niet het voortouw (Raad 20 mei)

zaterdag 22 mei 2010 10:58

Plannen voor 2010 worden nu pas vastgesteld...

De raad nadat het nieuwe college is gevormd, is nooit bijzonder spannend. Nieuwe plannen zijn er dan nog niet. Ook het project keuzes maken (lees; waar gaan we bezuinigen, en waar niet), zullen we pas na de zomer behandelen. Het waren dus een paar stukken die jaarlijks terug komen, of eigenlijk nog ‘van het vorige college’ waren.

Zo ook het Milieuprogramma 2010. Dit is een jaarlijks terugkerend stuk waarin de plannen voor 2010 staan. Het is een uitwerking van het visiedocument ‘IJsselstein Duurzaam’, dat we in 2008 hebben vastgesteld.

Op zich is het natuurlijk al vreemd dat het programma voor 2010 nu pas (in mei!) wordt vastgesteld. Hoeveel kun je dan nog doen, vroegen we ons af. Het bleek ook wel dat er aardig wat zaken waren blijven liggen. Ook is het plan een bijna letterlijke kopie van het programma van vorig jaar. Ook dit jaar was de gemeente weer te laat met het aanspraak maken op de SLOK-subsidie (Stimuleren LOkale Klimaatinitiatieven). Dit hebben we dus aan onze neus voorbij laten gaan. Ook werd al in de clusters genoemd dat veel niet gedaan was door ‘gebrek aan mankracht’. Dit kwam wel erg vreemd op ons over, want dit stuk is een ‘kapstok’; veel van de uitvoering zit bij andere onderdelen van de organisatie.

Een aantal zaken waar we specifiek bij hebben stil gestaan;

• Verkeer, fijnstof en luchtkwaliteit. We hebben aardig stil gestaan bij hoe dit precies wordt gemeten. In IJsselstein zitten de waardes nog binnen de wettelijke grenzen. De lastige discussie ging er over of dit wel genoeg was. Wat ons betreft is een van de meest eenvoudige oplossingen voor dit probleem het bevorderen van de doorstroming, het voorkomen van verkeersbewegingen, en zoveel mogelijk inzetten op gebruik van fiets en het openbaar vervoer.
  • Energie. Al eerder hebben we het gehad over biogasinstallaties. Vorig jaar heeft het college nog beloofd hierover in overleg te gaan met omliggende gemeente. Nu is hier nog steeds niets concreets over te vinden. En dat terwijl dit nota bene geld kan opleveren!
  • Duurzaam bouwen. Wat ons betreft moeten we bij (her)ontwikkeling maximaal inztten op duurzame maatregelen. Dat zijn de stappen naar de toekomst. Duurzaam is pas duurder als je er na 10 jaar achter komt dat je er toch meer aan had moeten doen.

Wethouder De Jong debuteerde met dit stuk namens het nieuwe college. En hoewel hij zich goed had ingelezen, kon hij op veel van deze vragen en opmerkingen helaas geen antwoord geven. De VVD gaf aan dat duurzaamheid wat hun betreft geen prioriteit kreeg. In elk geval niet als het geld ging kosten. Als dit de richting is van dit nieuwe college... De SP kwam nog met een motie om duurzame energie op te gaan wekken op het dak van het gemeentehuis. Alhoewel daar al zonnecollectoren (voor warm water) staan, ondersteunen we de signaalfunctie wel. Maar we denken dat we daar iets breder naar moeten kijken dan alleen het plaatsen van wind’molens’ en zonnepanelen (voor elektriciteit). Uiteindelijk hebben we niet ingestemd met de motie, maar we komen hier nog zeker over te spreken! Goed om te zien dat er in elk geval een fractie in de raad is gekomen die initiatief durft te nemen!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape, Fractievoorzitter

robert@ijsselstein.christenunie.nl

P.S. kijk ook eens op mijn weblog op http://robertpape.web-log.nl!