IJsselveld Oost en seksinrichtingen? (Cluster Ruimte 27 mei)

woensdag 02 juni 2010 22:35

De commissie Ruimte had een drukbezette tribune. Veel bewoners waren naar de commissievergadering gekomen.

Belangstellende bewoners van IJsselveld Oost waren op deze avond vanwege een SP een initiatiefvoorstel over burgerparticipatie. Bij het vaststellen van de agenda werd dit agendapunt  naar voren gehaald zodat het voorin de vergadering besproken kon worden.

Mevr. Mieke van Donk en mevr. Ria van Steijn spraken namens het bewonerscomité IJsselveld Oost in. Beide dames gaven aan wat de grieven van de bewoners waren tegen de aanpak van de wijk vernieuwingsplannen van woningbouwvereniging Provides en de Gemeente IJsselstein.

Men gaf wel aan dat op de inspreekavonden wel geluisterd werd door de gemeente en Provides maar dat er in de ogen van de bewoners niets met hun kritiek, van de bewoners op de plannen, was gedaan. Ook was er volgens hen spraken van plannen om langs de A2 18 verdiepingen hoge flats te bouwen.

In de discussie die volgde gaf men aan dat er best wel veranderingen ten goede hebben plaatsgevonden rond de drie pijlers (Wonen, fysieke openbare ruimte en Sociaal, leefbaar en veilig). Alleen voelde men zich niet serieus genomen in de vragen en kritiek die de bewoners klankbordgroep op het hele proces hadden en op de terugkoppeling van welke stappen men ging zetten om in de komende 20 jaren de wijk te vernieuwen en wat de gegronde reden voor die vernieuwingen waren.

De motie van de SP om het college te vragen om het instrument van burgerparticipatie te komen is in onze ogen sympathiek. Hiermee kan het draagvlak voor de plannen onderzocht worden. Dit is overigens al een taak van de gemeente maar hier is tot nu toe weinig mee gedaan.

De motie zoals die voorlag moet ons inziens nog behoorlijk worden bijgeschaafd om de steun  van de ChristenUnie te krijgen, maar communicatie naar burgers over plannen is belangrijk. Overigens is het zo dat mensen een verhuisvergoeding krijgen, en dat ze voor hetzelfde huurtarief terug kunnen komen. Desalniettemin is de raad niet optimaal geinformeerd over wat er speelde.

Andere punten op de agenda waren onder andere de jaarrekening 2009, de voortgangsrapportage 2010 en de prestatieafspraken van de gemeente met Provides.

De beleidsnotie Buitengebied en Bedrijvigheid in woonwijken, door de SP op de agenda gezet, werd van de agenda afgehaald. Deze nota’s zijn namelijk door de raad vastgesteld en omdat dit een beleidsregel betreft die door het college is vastgesteld en waar de raad verder niet over gaat. Het agendapunt was na consultatie met de wethouder ingetrokken. De ChristenUnie had anders zeer grote bezwaren gehad met onder ander het SP voorstel “bent u met de SP eens dat dit (het verbieden van een seksinrichting) niet meer van deze tijd is en dat betaalde seks in IJsselstein toegestaan moet worden?” ook  in woongebieden en in het buitengebied!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Luitzen Wobma

luitzen@ijsselstein.christenunie.nl