'Besloten Bezuinigingen' (Raad 9 september)

donderdag 16 september 2010 23:55

Niet alleen een kop uit de krant

De IJsselsteinse gemeenteraad heeft ondertussen wel ervaring met bezuinigingstrajecten, zouden we denken. Het 'Winkelwagentje' (2006), 'Perspectief voor de toekomst' (2008) en dit jaar 'Keuzes maken'.

Toch is het traject elke keer anders. In 2006 kreeg de raad nog echt een lijst met keuzemogelijkheden en opties. 'Onze' wethouder moet daar aan hebben bijgedragen, want twee jaar later zaten veel van de andere wethouders er nog, en toch bracht 2008 een dichtgetimmerde lijst. Met de mooie boodschap 'Geachte raad, u kunt hier natuurlijk nog alles aan veranderen'. Op papier klopt dat, maar in de praktijk werkt het helaas niet zo. Dit jaar krijgen we de mogelijkheid om op een informele besloten avond met elkaar over dit traject van gedachten te wisselen. Stukken kregen we van te voren niet, want 'de inhoud moest vooral niet op straat komen te liggen'. Terecht dat een aantal fracties vanwege deze opmerking stevige kritiek had op de wethouder.

Dit thema was het belangrijkste agendapunt van de raadsvergadering op 9 september. Voor de ChristenUnie is het belangrijkste punt dat de raad echt de mogelijkheid krijgt om keuzes te maken. Dat het college in vertrouwelijkheid het traject van de komende maanden wil voorbespreken, hebben we alle begrip voor, maar dan moeten we wel de mogelijkheid krijgen om ons goed voor te bereiden. Vandaar dat we, samen met de andere oppositiepartijen, een motie hebben ingediend (zie hieronder).

Met mooie woorden als 'het middenveld geen angst aan willen jagen' (VVD), 'out of the box denken' (CDA) en 'gezamelijk keuzes maken' (D66), werd deze motie helaas niet aangenomen. Hopelijk is dit niet de lijn van de coalitie de komende 4 jaar, want deze motie was nog niets eens politiek inhoudelijk.

Ondanks onze grote moeite met de gang van zaken, zullen wij wel bij de bijeenkomst van 16 september aanwezig zijn. We zetten onszelf niet bij voorbaat buitenspel. Het collegeprogramma komen we de volgende raadsvergadering (7 oktober) nog over te spreken.

Names de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

fractie@ijsselstein.christenunie.nl

TitelBestandsgrootteMIME-type