Jongeren op gezond gewicht (Raad 27 januari)

vrijdag 28 januari 2011 12:37

D66 heeft het initiatief genomen om als gemeente aan te sluiten bij het landelijke JOGG-initiatief. Gemeenten die zich aansluiten bij JOGG zorgen er samen met hun lokale partners (scholen, sportverenigingen, winkeliers etc.) voor dat hun kinderen gezonder eten en meer bewegen.

Het voorstel vraagt aan het college om een plan van aanpak op te stellen om IJsselstein aan te sluiten bij JOGG.

Om te beginnen erkennen wij het probleem van overgewicht. Daar hebben we geen diepgaande onderzoeken voor nodig. Hiernaast is de aanpak van (over)gewicht ook een van de vier prioriteiten uit de nota volksgezondheid die we als raad in 2008 hebben opgesteld. Wij staan dus positief tegenover dit voorstel.

Wel willen wij een aantal zaken benoemen waarvan we vinden dat ze in elk geval in het plan van aanpak aan de orde moeten komen;

• Wat zijn de echte oorzaken? Wat is de bijdrage aan het probleem door bijvoorbeeld steeds meer PC/TV en internetgebruik onder jongeren?
  • Wat is de rol van de ouders? Een paar dagen geleden werd er in Trouw hardop de vraag van een ouder besproken 'Mijn kind eet elke dag onder de dekens een zak drop en spekjes. Wat moet ik daaraan doen?'. Wat ons betreft een duidelijk signaal; het probleem oplossen bij de jongeren kan niet zonder de ouders.
  • Bereiken we hiermee echt de doelgroep? Een deel van de jongeren zul je wellicht eenvoudig kunnen bereiken, maar de 'zware kern' is altijd een stuk lastiger. Maar; elke winst is winst.
  • Wat zijn de rollen van de GGD en het Centrum voor Jeugd en Gezin hierin? De GGD heeft programma's tegen overgewicht, en op het consultatiebureau (onderdeel van CJG) wordt al bij jonge kinderen het gewicht en de levensstijl in de gaten gehouden.

Van ons als gemeente worden eigenlijk maar twee zaken gevraagd; 5000 Euro per jaar bijdrage aan het landelijk inititatief en het aanstellen van een lokale projectleider. Wij hebben voorgesteld om ons niet nu al aan te sluiten bij het JOGG, maar eerst het plan van aanpak af te wachten, zodat we daarin een goede afweging kunnen maken. We zijn benieuwd met wat we als gemeente precies kunnen doen om overwicht op over- en ondergewicht (want ook dat is nog steeds een probleem!) te kunnen krijgen!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

Fractievoorzitter ChristenUnie IJsselstein