Basisonderwijs nu ook voor peuters..? (Raad 27 januari)

vrijdag 28 januari 2011 13:31

Naar aanleiding van een krantenartikel heeft de VVD het initiatief genomen om een verkennend debat hierover te houden.

Vandaag geagendeerd. Het artikel gaat over een landelijke proef waarbij peuters met een leerachterstand zich kunnen ontwikkelen op een bassisschool. Er zou "een rijk aanbod voor alle (twee en) driejarigen verzorgd moeten worden gedurende 5 ochtenden in de week". De proef moet in 20 gemeenten gaan lopen, en de VVD wil graag dat IJsselstein hier zo snel mogelijk in mee gaat doen.

Wij onderschrijven de ambitie van de minister om taalachterstanden aan te pakken, maar we denken dat dit een beetje te ver door slaat. Op 4 en 5 jarigen wordt nu al een enorme prestatiedruk gelegd. Vanuit ouders, die steeds meer verwachten van hun kind, maar op deze manier ook door scholen. Nog los van de vraag of scholen dit uberhaubt zien zitten. Kinderen moeten ook gewoon kind kunnen zijn. Daarnaast zijn er al een aantal programma's voor voorschoolse educatie, specifiek voor kinderen met een taalachterstand. En ook de spelotheken, die het college in project keuzes maken nog voorstelde om af te schaffen, spelen in deze gevallen een belangrijke rol. Investeren in de PABO's, zodat er goede juffen en meester voor de klas staan lijkt ons een stuk zinvoller.

Als reactie op deze kritische blik noemden een aantal fracties het argument 'maar er is nu een miljoen beschikbaar, laten we dat zo snel mogelijk binnenhalen'. Maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

Fractievoorzitter ChristenUnie IJsselstein