Oprijlaan van de Binnenstad (Afsluiting Overtoom, Raad 17 februari)

vrijdag 18 februari 2011 11:31

Gelukkig geen doorgaande weg dwars over het marktterrein

Naar aanleiding van de evaluatie van de afsluiting van de Overtoom (waardoor verkeer vanaf het westen niet meer de binnenstad in kan en de Overtoom sowieso geen doorgaande weg meer is, hebben de VVD en LDIJ fracties een initiatief ingediend om de afsluiting maar weer ongedaan te maken en de parkeersituatie duidelijker aan te geven.

Dit deden ze door als reactie op onze vorige vergelijking een mooi bruggetje te slaan naar ideeen rond de afsluiting van de Overtoom, door deze de 'oprijlaan van ons huis' te noemen. De wethouder trok deze vergelijking nog iets verder (en ging er daarmee eigenlijk in tegen die van de VVD) door de Overtoom de huiskamer van de stad te noemen, waar binnen afzienbare tijd een bank en bibliotheek verschijnen.

Om te beginnen zijn we het inhoudelijk met de aanbevelingen in de evaluatie eens. De belangrijkste daaruit was dat de parkeervoorzieningen beter aangegeven moesten worden. Met dat deel van de motie zijn we het dus ook eens en we hoorden graag van het college of ze al wat gedaan hebben met die aanbeveling. De wethouder gaf aan dat er acties worden ondernomen en dat de situatie uiterlijk in juni een heel stuk verbeterd moet zijn.

Maar dan het belangrijkste doel van de motie; eigenlijk is de overweging ‘De situatie in de Kloosterstraat is onveiliger geworden’ de enige overweging van de VVD die zou kunnen leiden tot het verzoek om de afsluiting van de Overtoom voor nu ongedaan te maken. Maar waar komt die overweging vandaan? Want ondanks dat er nog geen subjectieve gegevens zijn, blijkt uit de evaluatie dat “De Baronie van mening is dat de afsluiting van de Benschopperpoort tot een veel veiliger verkeerssituatie heeft geleid.” Als er objectief een grote stijging had plaats gevonden, sinds de laatst beschikbare cijfers, zijn wij er van overtuigd dat de politie dit ongetwijfeld had laten horen.

De mensen die nu ‘de Kloosterstraat onveiliger maken’ (VVD), doen dat willens en wetens (een bord voor eenrichtingsverkeer is toch echt wel herkenbaar. Als je dat niet herkent, zou je helemaal niet in een auto mogen rijden) en zullen dat met betere bewegwijzering blijven doen. Handhaven is in deze situatie beter dan belonen door de afsluiting tijdelijk ongedaan te maken. Daarnaast is de veronderstelde ‘hogere onveiligheid van de Kloosterstraat’ meer het gevolg van verkeersstromen in verband met woon-werk verkeer dan mensen die in de Binnenstad komen winkelen, waardoor de koppeling naar de parkeergarages ons inziens ook niet duidelijk is.

Bovendien denken wij dat nu de afsluiting (tijdelijk) ongedaan maken meer verwarring en onduidelijkheid oplevert op dan een veiliger situatie.

Na de eerste discussieronde hebben de indienders VVD en LDIJ de motie aangepast, zodat alleen het aanpassen van de bewegwijzering nog over was. De kern van de motie was er dus uit, en het restant was door de toezegging van de wethouder echt overbodig geworden. Maar omdat wij van mening zijn dat een overbodige motie niet per defintie weggestemd hoeft te worden, hebben we ingestemd. Hopelijk veranderd dat ook het stemgedrag van de indienders in toekomstige situaties als dit.

Gelukkig komt er nu in elk geval geen doorgaande weg over het marktterrein Overtoom (wat overigens het resultaat was van een VVD-motie van een jaar of twee geleden... wat zou er gebeurt zijn als deze motie wel was aangenomen?).

Namens de fractie van de ChristenUnie IJsselstein,

Robert Pape