Zwerfafval (Raad 14 april)

dinsdag 19 april 2011 22:14

Een vermijdbaar probleem?

Dat zou je denken. Toch staat zwerfafval altijd hoog op in de lijst met ergenissen van mensen. Blijkbaar zijn er veel mensen die het liever laten opruimen dan dat ze het voorkomen. En zo stond het donderdag ook op de agenda van de raad.

In navolging van D66, die de vorige raadsvergadering verslag deed van hun actie zwerfvuil opruimen, kwam het CDA met een initiatiefvoorstel om de volgende clustercyclus over zwerfafval te discussieren. Een van de onderdelen kan zijn om scholen verantwoordelijk te maken voor de openbare ruimte in de nabije omgeving van hun gebouw. Hier zien wij wel wat in Want niet alleen wordt de omgeving van scholen, en daarmee een heel stuk van de stad (we hebben 20 basisscholen in IJsselstein!) schoner, maar tegelijk leert dit kinderen dat het opruimen van zwerfafval geen grote klus, maar wel onze eigen verantwoordelijkheid is. En daar is niet vroeg genoeg mee te beginnen, want volgens nederlandschoon.nl zijn jongeren tussen de 18 en 25 jaar zijn de grootste vervuilers . Bovendien, als we onze troep gewoon in de afvalbakken gooien, hoeft het ook niet opgeruimd te worden.

We zijn benieuwd hoe de scholen hier zelf over denken. Helaas komt dit voorstel net na de clustercyclus, waarin we overleg met de schoolbesturen hebben gehad. Een aantal partijen (CDA, VVD) heeft toen aangegeven een jaarlijks overleg met de scholen in het cluster niet nodig te vinden... Dit was daar nu juist een mooi onderwerp voor geweest.

Trouwens, ook inwoners kunnen via bijvoorbeeld ikprikmee.nl laten zien dat ze een stukje verantwoordelijkheid nemen in de openbare ruimte rond hun huis. Wij doen in elk geval mee!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape