Bezuinigingen gemeenteraad (Raad 23 juni)

vrijdag 24 juni 2011 21:38

Wat is er bij onszelf te halen?

Op initiatief van D66, GroenLinks en het CDA is een motie aangenomen om in werkgroep van de raad te onderzoeken wat de bezuinigingsmogelijkheden zijn op het programma ‘Werkwijze Gemeenteraad’. De afgelopen maanden is door deze werkgroep, met uitstetkende voorbereiding door de griffie gekeken naar de ruimte die hiervoor is.

Hier zijn een heel aantaal aanbevelingen uitgekomen, die wij kunnen ondersteunen;

• Geen speciaal potje meer te hanteren voor externe communicatie
  • Minder voorzieningen voor raads- en clusterleden (bijvoorbeeld trainingen), aangezien deze vaak al zelf betaald werden
  • Een voorstel uit te werken om de raads- en clusternotulen anders te laten maken (audioverslagen in plaats van schriftelijk. Er zijn systemen beschikbaar die bijvoorbeeld het zoeken naar specifieke bijdragen goed mogelijk maken).
  • Uitvoering van de griffie kan goedkoper
  • Een proef om te komen tot papierloos vergaderen, wat ook een nadrukkelijke bezuinigingspotentie heeft, loopt op dit moment al. Voor het eind van dit jaar moet hier een voorstel voor klaar liggen.

Daarnaast zijn er nog een tweetal punten waar wij bij deze op terug komen; de vergoedingen voor raads- en clusterleden, en de rekenkamercommissie.

• Vergoedingen;  er bestaat de mogelijkheid om de vergoedingen van raads- en clusterleden tot maximaal 20% naar beneden bij te stellen. De belangrijkste reden hiervoor zou de signaalfunctie zijn die hiervan uit gaat. De vergoeding kan en mag nooit de enige reden zijn om politiek actief te zijn, maar het maakt het vaak wel mogelijk. Aangezien de komende jaren het aantal taken en de verantwoordelijkheden die op de gemeente afkomen sterk zullen toenemen, zal dit ook effect hebben op het werk als raads- en clusterlid. Meer onderwerpen, meer stukken, meer voorbereiding. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat er in de voorstellen rond andere manieren van werken (digitaal), bijdragen gevraagd zullen worden van de mensen zelf. Deze zaken afgewogen is het wat de ChristenUnie betreft op dit moment niet verantwoord om de bestaande systematiek te wijzigen. We zullen hier wel in december op terugkomen als we het gaan hebben over hoe we het invoeren van meer digitaal werken gaan betalen.
  • Rekenkamercommissie; de rekenkamer voert belangrijke onderzoeken uit voor de raad om onder andere de effectiviteit en de doelmatigheid van het gemeenteiljke beleid inzichtelijk te maken. Steeds meer beleidsonderwerpen worden echter in samenwerkingen met omliggende gemeenten ingevuld en uitgevoerd. Mogelijk is er synergie te halen door onderzoeken op beleidsterreinen waarin we samenwerken met andere gemeenten ook in gezamelijkheid uit te voeren. Aangezien we als raad opdrachtgever zijn van de rekenkamer, zouden we hier ook als raad initiatieven voor moeten nemen.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape