Wat gaan we doen in 2012? (Kadernota, raad 23 juni 2012)

vrijdag 24 juni 2011 21:46

Kasteelterrein, supermarkt in het lage segment, aanpakken alcohol- en drugsmisbruik, jeugdzorg naar de gemeente en actieve integratie van allochtonen door middel van cultuur

Dit jaar was het komen tot de kadernota wederom een bijzonder proces. Anders dan, maar wel in lijn met de richting die we voorgaande jaren hebben ingezet. Minder slechts wat begrotingstechnische uitgangspunten, maar meer politieke inhoud, met een nadrukkelijkere rol voor de raad. De praktische invulling van de algemene beschouwingen over 2011, die we in november vorig jaar met elkaar hebben mogen delen.

Als ChristenUnie hebben we toen stilgestaan bij onze manier om het schip ‘De IJsselstein’ zeilkaar te maken om de reis naar een veilige haven succesvol af te kunnen leggen. Om weer even te herinneren; we bevonden ons toen in het politieke ‘vacuum’ voor het project Keuzes Maken. De begroting zou zeer snel weer drastisch veranderen. En dat is gebeurd. Keuzes zijn gemaakt (alhoewel veel uitwerkingen nog lopen) en met het gedeeltelijke regeerakkoord, of hoe we het ook zouden moeten noemen, is de weersverwachting voor de komende reis weer wat nauwkeuriger geworden. Maar zoals met elke weersverwachting ‘droog met her en der een bui’ hangt het er nog maar van af of je nat wordt.

Complimenten voor de inzichtelijke wijze waarop het college de ingediende voorstellen in het voorstel heeft verwerkt. De keuzes zullen we het niet allemaal mee eens zijn, maar dat wordt op deze manier in elk geval wel duidelijk.

Ook wij als ChristenUnie hebben een aantal voorstellen ingediend, die we allemaal in de nota met een groene kleur terug hebben kunnen vinden;

• Het ontwikkelen van het kasteelterrein om dit betrekken van het kasteeltereein bij het centrum en hierbij ook inspelen op de initiatieven die vanuit de stad genomen worden. Het kasteelterrein moet vrij toegankelijk worden als onderdeel van cultuurhistorisch IJsselstein! Juist deze context maakt dit gebied een mooie/groene parel, wellicht blijkt dat ook te gaan gelden voor het Kloosterplantsoen.
  • Het aanwijzen en onwikkelen van een gebied voor een supermarkt in het lage segment. Hiermee brengen we verbreding we het aanbod van detailhandel in de stad weer een trapje hoger.
  • Het daadwerkelijk aanpakken van overmatig alcohol- en drukgsgebruik, met name onder jongeren
  • De decentralisatie van de jeugdzorg (per 2015) goed voorbereid ingaan door al vroeg in de discussies hierover mee te doen
  • Allochtone doelgroep proberen daadwerkelijk te laten participeren in het cultuuraanbod, en niet alleen proberen ze het bestaande aanbod te laten consumeren.

Een paar punten waar we nog even op terug willen komen;

• Nieuw op te stellen subsidiebeleidsregels; hier willen we echt de vinger aan de pols houden voor wat betreft de effecten in de stad. Hier komen we later deze vergadering nog op terug.
  • Het realiseren van voorstellen. Ook wij willen dat er eerder teruggekoppeld wordt als voorstellen niet gehaald gaan worden. En niet pas bij de rekening.

De dekking van al deze voorstellen wordt op dit moment gevonden in de stelpost ‘Zwaar weer’; het resultaat van de keuzes van vorig jaar. Dat is natuurlijk de eenvoudigste weg, maar we gaan er wel van uit dat het college voor de begroting met wat robuustere dekkingsvoorstellen zal komen.

Als deze kadernota wordt uitgewerkt in de begroting hoeven we daar, als het goed is, in december niet zoveel discussie meer over te voeren. De nadruk kan dan weer komen te liggen op de algemene beschouwingen over 2012. Met de praktische uitwerking van die beschouwingen bij de kadernota 2013. We zien er naar uit!