Fris in IJsselstein (Cluster Bestuur, 28 september en Raad 10 November)

vrijdag 11 november 2011 20:34

Veiligheid en gezondheid; een eerste stap om alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen.

www.medicalfacts.nlAlcoholgebruik onder jongeren is een groot probleem. Naar aanleiding van een motie van de ChristenUnie in 2010 heeft het college hierover een notitie voorbereid. In deze notitie is aandacht voor de noodzaak om dit probleem aan te pakken, zowel voor de gezondheid, als voor veiligheid. Onze dank voor deze uitwerking, die op deelgebieden nog veel verder is gegaan dan onze motie. Ook het college is het duidelijk ernst!

Opvallende IJsselsteinse getallen hierbij;

• 47% van alcohol drinkende jongeren in IJsselstein jonger dan 16 jaar zelf wel een alcohol koopt; handhaving!
  • De helft van de alcoholdrinkers in IJsselstein geeft aan meestal thuis met anderen te drinken; ouders!
  • 36% van de alcoholdrinkende jongeren hebben toestemming van ouders, 30% van de oudesr raad het af, 16% van de ouders zegt er zelfs niets van, 17% weet niet dat hun kind alcohol drinkt; ouders!
  • 44% van de alcoholdrinkers in IJsselstein drinkt in

De doelstellingen (Effecten) van dit beleid zijn duidelijk geformuleerd;

• Op 1 september 2011 zijn met de bij de uitvoering betrokken partijen afspraken vastgelegd over hun structurele inzet en betrokkenheid bij het alcoholpreventiebeleid;
  • Op 1 januari 2013 is het percentage jongeren uit klas 1-2 voortgezet onderwijs (VO) dat in de voorafgaande vier weken één keer of vaker vijf of meer glazen alcohol heeft gedronken afgenomen met 20% ten opzichte van 2007;
  • Op 1 januari 2013 is het percentage jongeren uit klas 3-4 VO dat alcohol drinkt niet gestegen ten opzichte van 2007.

Het college stelt een aantal activiteiten voor om deze doelstellingen te halen; een scala van maatregelen die 'in de praktijk hun effect hebben bewezen'. Deze worden uitgevoerd langs de pijlers Publiek Draagvlak, Regelgeving, Handhaving en Vroegsignalering. Het college heeft hierin haar voorkeur uitgesproken. Uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid van jongeren en hun ouders. Na discussie in de raad komt het college met een Plan van Aanpak....

Zonder al te veel in de uitvoering te willen gaan, staan we in principe achter deze aanpak. Toch hebben we nog even teruggekeken naar onze motie uit 2010 (zie hieronder). Hierin werden namelijk een aantal zaken genoemd;

• Hierbij werden ook een aantal suggesties meegegeven;
    • Leeftijdsgrenzen in de horeca in IJsselstein
    • ‘Vroeg op Stap’ initatieven
    • Professionele voorlichting richting ouders
    • Nieuwe wettelijke maatregelen die gemeenten krijgen

Als we nu naar deze notitie en het uitvoeringsplan kijken, missen we nadrukkelijk een aantal uitgewerkte mogelijkheden. Uitgezet langs dezelfde pijlers als het college;

• Publiek draagvlak;
    • Bereiken we met alle genoemde meetregelen op dit terrein de juist lastig te bereiken risicogroep?
    • Kern van het probleem is dat ouders moeten leren nee te zeggen. Uit alle onderzoeken die hiernaar gedaan worden blijkt, tegen de verwachtingen van sommigen in, dat dit veel effect heeft. Dit moet meegenomen worden in de voorlichting richting ouders. Uitstel van het beginnen met drinken werkt nog jaren door!
  • Regelgeving;
    • Leeftijdsgrenzen van 16 naar 18 jaar. Dit kabinet wil dit nu niet, maar als de IJsselsteinse ondernemers begaan zijn met het lot van onze jongeren, zullen ze hier aan meewerken
    • Geen stuntaanbiedingen en happy hours d.m.v. afspraken met verkopers
    • Sluitingstijden en bezoekersleeftijden (Vroeg op Stap). In de nieuwe D&H-wet kunnen toegangsleeftijden gekoppeld worden aan sluitingstijden
    • Actief alcoholmatigingsbeleid (schenktijden, evenementenbier, blaastesten etc.) als voorwaarde opnemen in beleid rond  tapvergunning voor verenigingen
    • Alcohol- en drugsvrije zones op plaatsen waar veel jongeren komen (schoolfeesten, sportkantines).
  • Handhaving;
    • 3-strikes out; verkopers die drie keer de mist in gaan, een bepaalde tijd verbieden alcohol te verkopen. Er zijn effectieve controlesystemen die verkoop van alcohol aan jongeren vrijwel utisluiten. Verkopers kunnen dit inzetten als ze dit risico niet willen lopen. Aanwezigheid van zo’n systeem is veel makkelijker te handhaven.
    • In de horeca is het lastig voor barmensen om elke keer om legitimatie te vragen. Voorheen bestond er een stempelsysteem in de binnenstad; legitimatie bij de deur, stempel om alcohol te kunnen kopen. Dit moet weer in het convenant komen.
  • Vroegsignalering;
    • Gesprek aangaan en afspraken maken met huisartsen, docenten, sporttrainers etc.

Met onze motie hebben we met name de opdracht gegeven de mogelijkheden die we als raad op dit gebied hebben inzichtelijk te maken. Ondanks dat er nog een aangepaste versie van de uitvoeringsnotitie is gekomen, zijn met name onze stuurmogelijkheden als raad in de discussie onderbelicht gebleven. We zullen hiervoor nog een aparte discussie in de clusters voorbereiden. Het voorstel van het college hebben we verder natuurlijk gesteund.

We kunnen dit groeiende probleem aanpakken, maar daarvoor moeten we ook echt als raad onze verantwoordelijkheid nemen. En niet gelijk elke maatregel afdoen als betutteling.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

TitelBestandsgrootteMIME-type
201012 Motie KM Preventieve maatregelen veiligheid130,6 kBapplication/pdfdownload