Verslag Raadscommissies week 7 2006

dinsdag 21 februari 2006 21:13

Namens de ChristenUnie fractie, fractie@ijsselstein.christenunie.nl

WLM  13 februari

Zoals bekend zijn GroenLinks en de ChristenUnie de discussie gestart over Woonbeleid in IJsselstein.Deze avond lag een stuk voor met een dertigtal punten. Ik had verwacht dat  elke partij uitgebreid zou ingaan op de punten, maar wat schetst mijn verbazing dat behalve het CDA alle partijen redelijk ongenuanceerd kiezen voor uitbreiding van onze stad (SGP: zet maar 5000 huizen neer..!). Nauwelijks werd ingegaan op de punten.
Alsof het zo makkelijk is op ons grondgebied uit te breiden (GroenLinks vindt bouwen in het Groene Hart ook  een optie). Ik heb aangegeven dat om het woningtekort in IJsselstein een veelheid van maatregelen nodig is: monitoring (wat wordt er eigenlijk gebouwd), nog beter onderzoek inbreidingslokaties, op ongebruikt bedrijventerrein bouwen, liever geen sloop in wijken zoals IJsselveld-Oost, maar bijbouwen van goedkope doorstroomwoningen, Lokaal Maatwerk gebruiken, splitsing woningen (er wonen steeds minder mensen in een huis), hypotheekregelingen voor starters. Al met al een veelheid van oplossingen en niet direct grootschalig bouwen, want voor de goede orde, hoe moeten al die mensen de stad uit SGP en wat te denken van leefbaarheid???

Middelen 13 februari

Commissie middelen was een vrij korte vergadering. Het meest interessante was een rapport over de automatisering en informatisering binnen de gemeente. Met de automatisering (computers en dergelijke) zit het wel goed. Op het gebied van informatisering is de afgelopen jaren echter wel wat werk blijven liggen. Er kan veel verbeterd worden aan de communicatie tussen de verschillende afdelingen en ook naar buiten (naar de burger!) toe. De ChristenUnie maakt zich er vooral hard voor dat de klantvriendelijkheid en heldere communicatie toe zullen nemen! Onze complimenten ook voor wethouder Van Kranenburg, dat er nu eindelijk plannen gemaakt worden op dit gebied.

W&O 14 februari

Allereerst een hevige en inhoudelijk discussie gevoerd over het schoolzwemmen.
Wat de ChristenUnie betreft  was het stuk wat voorlag van het college absoluut niet duidelijk over de consequenties van het afschaffen van het schoolzwemmen. In feite was dat de politieke vraag: Is dit nu wel een bezuiniging??
Want wanneer je schoolzwemmen voor het speciale onderwijs behoudt (heeft ChristenUnie ingebracht; er zitten daar veel probleemleerlingen), veel voorlichting wil gaan geven (voor bijv. allochtone doelgroepen waar nog te weinig kinderen zwemmen) en een vangnet inricht ten behoeve van minima en de huur van sporthallen er ook nog bij komt vragen wij ons in ieder geval af welke bezuiniging wij over spreken. Wethouder Klomp kon/wilde dat niet vertellen.
Dus wat ons betreft blijft schoolzwemmen gehandhaafd.

Het volgende stuk over de U-pas (pas voor minima) blinkt dan uit in duidelijkheid (onze eigen wethouder van Kranenburg legt gewoon duidelijke notities voor!) en daar was de hele commissie eensgezind positief. Het was de ChristenUnie die de eerste HKIJ  pas heeft afgeschoten (daar konden minima alleen bij duurdere winkels wat korting krijgen) en wij zijn dan ook bijzonder trots dat wij straks een volwaardige kortingspas krijgen voor de minima.

REO 15 februari

Eindelijk kwam het stuk over de isolatie van een aantal ruimtes in het Fulco t.b.v. de muziekschool weer op de agenda. In het najaar werd dat door inspreken van de Fulco directeur de heer Caris verdaagd .Toen vond iedereen het een slecht plan behalve de ChristenUnie. Hetzelfde plan lag nu voor. Nu is iedereen het er wel mee eens.
De muziekschool heeft wat ons betreft altijd prioriteit gehad, er zijn veel te lange wachtlijsten en sommige leraren geven thuis les vanwege slechte isolatie. Snel beginnen dus!

B&V 16 februari

De twee belangrijkste punten van deze vergadering waren het wijzigen van de verordening waarin toegestane winkeltijden worden vastgelegd, en een evaluatie of IJsselstein deel moet blijven nemen aan het BRU (Bestuur Regio Utrecht).

Het eerste punt ging over het formeel vastleggen dat kunstateliers en galeries op zondag open mogen zijn. In de praktijk is dit al een tijd zo. De ChristenUnie draagt de kunst en cultuur in IJsselstein een warm hart toe, maar we vinden het heel erg belangrijk dat we goed in de gaten houden waar de grens ligt. De zondagsrust is een principieel punt voor ons en wij hebben er dan ook op aangedrongen dat zowel de kunstenaars als de gemeente rekening moeten houden met mensen voor wie de zondag een godsdienstige rustdag is, met name waar het gaat om muziek en theater (met geluid). Ook het incidentele karakter van de ontheffing willen wij benadrukken (het moet geen gewoonte worden). Collectieve momenten van rust zijn onmisbaar voor mensen!

De discussie over het BRU kwam op het moment dat het BRU overgaat van een gemeentelijke samenwerking naar een formeel orgaan, waarbij ze tegelijk een aantal taken van de provincie overneemt. Het college heeft een helder stuk opgesteld waarin voor- en nadelen genoemd staan.
Wij vinden het discutabel dat er een extra ‘democratische’ laag wordt opgericht waar de kiezers geen directe invloed op kunnen hebben door middel van verkiezingen. Wel wordt het bestuur gevormd door de deelnemende gemeenten. Wij vinden het desalniettemin van groot belang dat er heel wat veranderd op het gebied van communicatie en besluitvorming. Vaak heeft de gemeente Utrecht een te zwaar wegende stem. Ondanks dat het BRU in het verleden voor IJsselstein als ontwikkelgemeente wel wat heeft betekend, vinden wij dat, wil het BRU meerwaarde bieden voor IJsselstein, ze ook beleid moet ontwikkelen voor beheergemeenten, wat IJsselstein nu ook is!