Antwoorden vragenlijst Radio 9

dinsdag 21 februari 2006 21:14

Radio 9 stelde 9 vragen aan de politieke partijen in IJsselstein. Hier kunt u de vragen én de antwoorden van de ChristenUnie vinden!

1. Hoe wil uw partij de financiële situatie van IJsselstein oplossen?

Door als Raad en college, en wat ons betreft moeten ook burgers erbij betrokken worden, grondig alle programma’s, budgetten en taken te bekijken. Welke taak heeft de gemeente, op welk niveau willen wij die uitvoeren en hoe kunnen wij de kosten zo laag mogelijk houden (slimheid, creativiteit en samenwerken met andere gemeenten).
Verder moeten de subsidies tegen het licht gehouden worden,wat willen wij als gemeente dat een instelling/organisatie uitvoert en wat kan de burger zelf meer betalen of wat kunnen organisaties door sponsoring verdienen. Zo moet ook in de bedrijfsvoering gekeken worden of en waar verdere besparingen mogelijk zijn.
En last but not least; investeringen, zoals de bibliotheek, de sporthal met hoge exploitatielasten, soberder uitvoeren.

2. Wat moet er anders?

Zie hierboven.

3. Wat wilt u behouden?

Gelden voor WWB (Bijstand) en WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning), die wij van het Rijk krijgen moeten geoormerkt worden en alleen worden uitgegeven aan deze doelgroepen.
We moeten ook blijven kiezen  voor producten die ergere problematiek te voorkomen (zoals schuldhulpverlening, leerplicht, opvoedingsondersteuning, buurtbemiddeling)

4. Wat zijn uw belangrijkste punten m.b.t. milieu

De gemeente zelf moet het voorbeeld geven in papier- en energiegebruik, fietsend door de stad. Bewustwording blijft een belangrijk punt en voor ons zijn dan kinderen en de allochtone bevolkingsgroep in de picture.
Geluidsnormen- en luchtkwaliteit zijn belangrijk voor de leefbaarheid.
Ideeën van de ChristenUnie: gouden fietsprijs voor school met grootste stijging fietsgebruik, korte –rittenproject, hars in voegen(tegen onkruid), zoveel mogelijk toepassen van LED verlichting (duurzaam en energiezuinig!).

5. Wat zijn uw belangrijkste punten mbt kunst, cultuur en musea

Kunst – en cultuur geeft vreugde en bindt mensen samen. Liever breed-maatschappelijke vormen en geen elite-uitspattingen. En meer dan nu kunst- en cultuur in buurtverband! Minder gemeenschapsgeld voor bijv. het stadsmuseum of een coördinerend platform, maar sponsoring en eigen bijdragen in tijd en in geld van de deelnemers.

6. Wat zijn uw belangrijkste punten m.b.t. veiligheid

Veiligheid hangt met heel veel factoren samen, dus het is meer “van alles wat’” dan een enkel speerpunt. Zichtbaarheid van de politie (politie op de fiets) en meer toezicht (bijv. door camera’s), maar ook verantwoordelijkheid van mensen voor hun buurt(buurtvaders), goede verlichting en strenge aanpak van overlast in de brede zin van het woord. Elkaar kennen in de buurt en voor elkaar opkomen en zorgen zal het meest effect hebben op veiligheid.

7. Wat kan uw partij betekenen voor alle organisaties en instellingen in IJsselstein?

In de brede zin, en dat hebben wij de afgelopen jaren ook laten zien, nemen wij organisaties en verenigingen serieus, zoeken hen op, luisteren naar hen en maken gebruik van hun expertise en deskundigheid. Maar de komende jaren zal het kostenaspect een belangrijker rol gaan spelen en zal subsidie gegeven worden voor dat wat de gemeenteraad wil en in ons geval dat wat de ChristenUnie wil.

8. Wie of wat moet(en) de komende vier jaar meer aandacht krijgen?

Niet de hardste schreeuwers en de mensen die het toch wel redden moeten het beleid bepalen, maar de groepen en individuen die kwetsbaar zijn en aan de rand van de samenleving dreigen te komen.

9. Oppositie of mee besturen en met wie wel en niet?

De Christenunie heeft haar cooperativiteit en commitment laten zien in de raad en in het college. Daar gaan wij mee door en wij zijn tevreden met dit college. De kiezer  zal moeten laten zien hoe zij ons waarderen en van daaruit maken wij ook een keuze voor evt. collegepartners. Daarbij is de inhoud leidend en niet de naam!