« Terug

Voorstellen ChristenUnie Kadernota 2013

maandag 27 februari 2012 00:57

Transparante en efficiƫnte overheid, een veiliger stad en minder alcohol- en drugsmisbruik

De ChristenUnie heeft dit jaar voor de kadernota de volgende beleidsaccenten ingediend. In juni wordt over deze en andere voorstellen gestemd in de raad.                                                                                                                                                                      

Voorstel

nr.

Programma

nummer*

Doel

‘Wat te bereiken’

Prestatie

Wat gaan we hiervoor doen?

Effect

‘Op te leveren effect 2013’

In deze kolom graag aangeven wat de wijziging ten opzichte van de Kaderbrief is:

I

 

1

Transparante overheid

Status van vragen en klachten via de website inzichtelijk maken

Status van 95% van de klachten is voor de klager inzichtelijk via de website (bijv. na inloggen met DigID of op basis van casenummer)

Nieuw beleidsaccent

 

 

Toelichting: Effect 2014; ook de status van 95% van de vragen is inzichtelijk via de website

 

 

Voorstel

nr.

Programma

nummer*

Doel

‘Wat te bereiken’

Prestatie

Wat gaan we hiervoor doen?

Effect

‘Op te leveren effect 2013’

In deze kolom graag aangeven wat de wijziging ten opzichte van de Kaderbrief is:

II

 

2

IJsselsteiners voelen zich veilig in hun eigen stad

In samenwerking met OM invoeren van ‘Doe Normaal-contracten’ met jonge veelplegers en hun ouders

Aantal meldingen van overlast van veelplegers met 10% verminderd

Nieuw beleidsaccent

 

 

Toelichting: Een 'Ik-doe-normaal-contract' is de Nederlandse omzetting van het Britse ABC, het 'acceptable behaviour' contract. Het contract wordt aan overlastplegers voorgelegd. Zij beloven hierin dat zij zich gedurende een bepaalde periode 'goed' zullen gedragen, dus zich zullen onthouden van omschreven vormen van asociaal gedrag. Met dit contract kan worden gehandhaafd buiten het strafrecht door bijvoorbeeld ouders, scholen of jeugdwerkers te betrekken bij het toezicht op de naleving van het contract.

De waarde van dit contract zit hem in de eerste plaats in de omstandigheid dat wie zijn handtekening zet, zich gebonden zal voelen om te handelen zoals is afgesproken. Het meest logische is dat dit contract door of onder verantwoordelijkheid van het Openbaar Ministerie wordt afgesloten met degene die over de schreef is gegaan. Dat kan de officier van justitie zijn, maar ook een politieambtenaar die door het OM daartoe gemachtigd is. Het is namelijk van belang dat de ondertekenaar van overheidswege een functionaris is die gezag uitstraalt. De asociale gedragingen worden ook hier met name omschreven en de aard van de omschreven gedragingen is ook afhankelijk van de voorgeschiedenis; met andere woorden van het gedrag dat aanleiding heeft gegeven tot het voorstel om een 'Ik-doe-normaal-contract' af te sluiten.

Nogal wat overlast wordt veroorzaakt door jeugdigen. Om die reden kan het wenselijk zijn ook ouders op hun verantwoordelijkheid aan te spreken door hen te verzoeken het 'Ik-doe-normaalcontract' mede te ondertekenen. In dat geval is de essentie dat zij beloven zich actief in te zetten om te bevorderen dat kun kinderen zich aan de bepalingen van hun contract houden. In weer andere gevallen is betrokkenheid van bijvoorbeeld scholen of verhuurders op zijn minst zeer nuttig als bijdrage aan de oplossing van het probleem. In voorkomende gevallen kan het aanbeveling verdienen dat ook zij het contract mede-ondertekenen.

 

Voorstel

nr.

Programma

nummer*

Doel

‘Wat te bereiken’

Prestatie

Wat gaan we hiervoor doen?

Effect

‘Op te leveren effect 2013’

In deze kolom graag aangeven wat de wijziging ten opzichte van de Kaderbrief is:

III

 

2/6

Alcoholgebruik onderen jongeren in IJsselstein terugdringen

-In de APV de toegangstijden koppelen aan leeftijdsgrenzen

-Als IJsselstein meedoen aan de pilot van het CVGU (Centrum Voor Gezond Uitgaat)

-Voor 1 juli 2014 wordt de nieuwe APV vastgesteld

-Op 1 januari 2014 is het percentage jongeren uit klas 1-2 voortgezet onderwijs (VO) dat in de voorafgaande vier weken één keer of vaker vijf of meer glazen alcohol heeft gedronken afgenomen met 15% ten opzichte van 2011.

-Op 1 januari 2014 is het percentage jongeren uit klas 3-4 voortgezet onderwijs (VO) dat in de voorafgaande vier weken één keer of vaker vijf of meer glazen alcohol heeft gedronken afgenomen met 15% ten opzichte van 2011.

 

Nieuw beleidsaccent

 

 

Toelichting: Bijvoorbeeld; jongeren onder de 18 na 12 uur ’s avonds niet meer in horecagelegenheden binnen laten. Toegangstijden in de horeca zorgen er voor dat met name jongeren eerder uitgaan, minder alcohol consumeren en er later op de avond minder overlast plaats vind.

 

De genoemde effecten zijn gebaseerd op de effecten die zijn genoemd in de beleidsnotitie alcoholmatiging, zoals besproken in o.a. cluster bestuur van 28 september 2011 (pagina 7);

Doelstellingen alcoholpreventiebeleid

De volgende doelstellingen op het gebied van alcoholpreventiebeleid zijn geformuleerd op basis van onze ambitie:

  • Op 1 september 2011 zijn met de bij de uitvoering betrokken partijen afspraken vastgelegd over hun structurele inzet en betrokkenheid bij het alcoholpreventiebeleid;
  • Op 1 januari 2013 is het percentage jongeren uit klas 1-2 voortgezet onderwijs (VO) dat in de voorafgaande vier weken één keer of vaker vijf of meer glazen alcohol heeft gedronken afgenomen met 20% ten opzichte van 2007;
  • Op 1 januari 2013 is het percentage jongeren uit klas 3-4 VO dat alcohol drinkt niet gestegen ten opzichte van 2007.

 

Voorstel

nr.

Programma

nummer*

Doel

‘Wat te bereiken’

Prestatie

Wat gaan we hiervoor doen?

Effect

‘Op te leveren effect 2013’

In deze kolom graag aangeven wat de wijziging ten opzichte van de Kaderbrief is:

IV

 

1

Samenwerking op beleidsniveau met andere gemeenten levert een efficiencyverbetering op

Bij beleidsmatige samenwerkingen met andere gemeenten wordt primair samengewerkt met gemeenten waar IJsselstein al mee samenwerkt

Kosten voor het maken van beleid verminderen met 30%

Nieuw beleidsaccent

 

 

Toelichting: Toekomstige besparingen kunnen groter zijn.

 

 

Voorstel

nr.

Programma

nummer*

Doel

‘Wat te bereiken’

Prestatie

Wat gaan we hiervoor doen?

Effect

‘Op te leveren effect 2013’

In deze kolom graag aangeven wat de wijziging ten opzichte van de Kaderbrief is:

V

 

5/6

Samenwerking op uitvoeringsniveau levert een kwaliteitsimpuls op voor de beoogde doelgroep(en)

Bij samenwerking op uitvoeringsniveau in het sociale/welzijnsdomein wordt primair samengewerkt

-met gelijksoortige gemeenten (qua type, demografie, ligging)

-met gemeenten waar we al (intensief) mee samenwerken

80% van de nieuwe samenwerkingsverbanden wordt aangegaan met Groene Hart gemeenten

Nieuw beleidsaccent

 

 

Toelichting: Door met gelijksoortige gemeenten samen te werken, ligt de manier van uitvoeren in de praktijk dichter bij elkaar. In lijn met de toekomstvisie en de bestuurskrachtmetingen die zijn gedaan ligt samenwerkingen met de Groene Hart-gemeenten het meest voor de hand.

 

 

* Programmanummer:

Dit nummer verwijst naar de gebruikte nummering in de Kaderbrief.

  1. Bestuur en organisatie.
  2. Openbare orde en veiligheid.
  3. Woon- en leefomgeving.
  4. Mobiliteit.
  5. Economie, werk en inkomen.
  6. Welzijn.
  7. Onderwijs.
  8. Sport.
  9. Kunst en cultuur.
  10. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.

« Terug