« Terug

Bermtoeristen aan de Broeksdijk (Raad 24 mei)

vrijdag 25 mei 2012 22:44

Het landelijk gebied heeft ons deze cyclus goed beziggehouden. Hoe verbeteren we de verkeersveiligheid aan de Broeksdijk en Stuivenbergweg?

"De verkeerssituatie op de Broeksdijk en de Stuivenbergweg wordt in de huidige situatie ervaren als verkeersonveilig (..). Om de verkeersveiligheid te verbeteren stellen wij voor om grasbetonstenen aan weerszijden van de Broeksdijk en de Stuivenbergweg aan te brengen vanaf het begin van de Achtersloot tot aan het fietspad richting Montfoort.". Zo begon dit raadsvoorstel.

Het lijkt triviaal. Een duidelijk probleem, een eenvoudige oplossing. Tijdens de discussie zijn er echter wel een aantal zaken naar boven gekomen die het ietwat complexer maken;

  • Het veiligheidsprobleem (veroorzaakt door hardrijders en passerend verkeer) zelf werd door een aantal aanwezigen betwijfeld.
  • Het veiligheidsprobleem wordt veroorzaakt door de directe gebruikers van de weg, inwoners en gebruikers van het kinderdagverblijf. Er is hier geen grote concentratie spelen kinderen zoals in een woonwijk, en het is ook geen doorgaande weg met veel huizen waardoor de weg gewoon aangepast gemaakt moet worden. Is dit niet gewoon een situatie waar hard moet worden opgetreden tegen gebruikers die dit veroorzaken? Het argument uit het raadsvoorstel dat "nadat infrastructurele maatregelen zijn genomen er ook een verantwoordelijkheid bij de weggebruikers ligt om het gedrag aan te passen en zodoende bij te dragen aan een veiligere verkeersituatie" geldt nu natuurlijk ook al!
  • De grote vraag bij velen is of de voorgestelde oplossing (grasbetonstenen) het probleem wel oplost. Fietsers zelf kunnen niet uitwijken op deze betonstenen. Doordat de weg optisch breder lijkt, kan het misschien zelfs averechts werken (automobilisten gaan nog sneller rijen of minder afremmen bij het passeren).
  • Bij de discussie rond het toekennen van de vergunning voor het uitbreiden van het kinderdagverblijf hebben we het nadrukkelijk over de verkeersveiligheid gehad. Dit zou geen probleem worden en de mensen van het kinderdagverblijf hebben toegezegd er alles aan te doen om mensen op hun rijgedrag aan te spreken (als de uitbreiding klaar zou zijn). Aangezien de uitbreiding van het kinderdagverblijf nog niet gerealiseerd is, moeten we wellicht daar de effecten van afwachten. De voorgestelde aanpassing kunnen we altijd nog uitvoeren. Daarnaast was de reden om deze opties uit te werken niet omdat het hier perse zo onveilig is, maar vanwege de uitbreiding van het kinderdagverblijf. Er werd verwacht dat de verkeerssituatie onveiliger zou worden en we wilden weten wat de eventuele opties zouden zijn. Die opties kennen we nu, en vallen in elk geval een stuk duurder uit (> 175.000 Euro) dan wij verwacht hadden.
  • Deze weg ligt nu ter sprake, maar dat is redelijk willekeurig gekozen. Er zijn onveiliger situaties in IJsselstein (zoals de Achtersloot zelf) die we wellicht eerder aan moeten pakken (als dat al noodzakelijk is!). 
  • De dekking in het voorstel rammelt (uit het rekeningresultaat halen van vorig jaar, wat we nog niet eens kennen!). Het zou veel beter zijn dit mee te nemen in de begroting voor volgend jaar, zodat we daar ook een goede afweging kunnen maken.

Ons eerste voorstel was om te wachten tot de uitbreiding van de kinderopvang gereed en de verkeerssituatie gestabiliseerd zou zijn, om daarna breder te kijken of deze situatie nu zo'n prioriteit behoeft. Nadat bleek dat daar geen meerderheid voor was, hebben we twee amendementen (wijzigingsvoorstellen) ingediend (zie ook de bijlagen hieronder);

  1. Dekking voor dit voorstel te vinden bij de begroting 2013 (en dus ook pas in 2013 over te gaan tot uitvoering)
  2. Ook de noordzijde van de Stuivenbergweg mee te nemen (kosten 220.000 in plaats van 175.000 Euro), zodat er een duidelijke verkeerssituatie ontstaat en omdat de noorzijde onderdeel uitmaakt van de doorgaande fietsroute tussen Montfoort, Marnemoende en verder. Als we het dan toch doen, dan beter in een keer goed.

Helaas zijn beide amendementen niet aangenomen, vooral omdat de coalitie een amendement had voorbereid om het voorstel te dekken uit de algemene reserve (de spaarpot van de gemeente). Dit is het afgelopen jaar al een aantal keer meer gebeurd. De coalitie wijkt hiermee (wederom) af van haar eigen uitgangspunt dat als we iets nieuws willen, dat we iets anders moeten laten. We zullen ze scherp blijven houden, hopelijk gaan ze het zelf ook een keer inzien.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
201205 Amendement RV Verkeersveiligheid Stuivenbergweg - 201314,2 kBapplication/pdfdownload
201205 Amendement RV Verkeersveiligheid Stuivenbergweg Rondom13,0 kBapplication/pdfdownload

« Terug