Hoe bespaar je een boom? (Papierloze raad 28 maart)

vrijdag 29 maart 2013 13:09

Hoe bespaar je een boom (of in elk geval een steekwagen papier) per twee jaar...?

Sinds eeuwen gaat openbaar bestuur plaats gepaard met veel papier. Zo ook in Ijsselstein. Dat zal niet van de ene op de andere dag veranderen. Maar we nemen vandaag wel een zichtbare stap. Zoals goed (?) gebruik voorschrijft hebben we het ook hier al jaren over maar nu ligt dan toch het voorstel voor; vanaf de komende raadsperiode (2014) gaat de raad volledig over op digitaal werken. Vanaf de komende cyclus begint een raadsbrede pilot (waar het overgrote deel van de raad ook aan mee doet).

Wij hebben een aantal steekhoudende argumentenn om voor dit voorstel te stemmen.
-Initieel werd dit voorstel ingestoken vanuit een bezuiniging. Hoeveel het nu precies op gaat leveren wordt nog steeds over gediscussieerd. Maar wij zijn er van overtuigd dat het de gemeente geld scheelt, ook omdat de raads- en clusterleden de tablets zelf betalen.
-Het bezorgen wordt een stuk makkelijker; geen gele stikkertjes meer met 'vandaag voor 6 uur bezorgen'
-Terugzoeken van informatie wordt een stuk eenvoudiger, evenals het delen van informatie bijvoorbeeld binnen de fractie; je hebt altijd alles bij je
-Persoonlijke ervaring; het werkt gewoon erg makkelijk en wij denken dat iedereen hieraan kan wennen
-Het laatste argument hebben we meengenomen en tijdens de raadsvergadering naar binnen gereden. Zie op de foto de raadsstukken van de afgelopen 2 jaar. Kortom; papierloos werken scheelt een hoop inkt en bomen, en met name die bomen zijn in deze dagen een belangrijk onderwerp in IJsselstein

We hebben niet de illusie dat dit allemaal ineens perfect zal lopen. De hobbels waar we in deze bredere pilot tegenaan lopen, zullen we het komende jaar uit de weg ruimen. Zodat de nieuwe raad met een lege brievenbus kan beginnen.

Als laatste danken wij de IJsselsteinse ondernemer die de middellen om deze argumenten binnen te rijden (steekwagen) belangeloos ter beschikking stelde.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl