Of een vergunning, of in de garage (Parkeren, raad 4 juli)

Betaaldparkerenbordvrijdag 05 juli 2013 20:14

Onderstaande verklaring is mede namens de ChristenUnie voorgelezen over de onrust die onstaan is over het betaald parkeren in de stad.

Ja, er is nog veel meer over dit onderwerp te zeggen. Er is ook al heel veel over gezegd. Nu, praktisch 6 weken na invoering ineens het beleid op de schop nemen zou het schofferen van de bewonersgroepen en ondernemers zijn die in de afgelopen jaren over dit beleid hebben meegesproken.

Toch moeten we luisteren naar de duidelijke geluiden uit de samenleving. Met de voorgelezen verklaring en ingediende motie hebben we geprobeerd dit te doen en te verwoorden. We hopen dat mensen de boodschap begrepen hebben en op 18 juli constuctief komen meepraten (op 18 juli, om 19.00 uur in het Fulcotheather).

De belangrijkste punten uit de gezamelijke motie (voor de volledige tekst, zie bijlage);

• Duidelijke en eenduidige communicatie naar de hele stad, op basis van gesprekken met de verschillende insprekers
  • Op korte termijn herzien van de bezoekersregeling (met name)
  • Aanpakken van extra drukte buiten de schil
  • Op Koningshof en Schuttersgracht betaald parkeren, zolang dat praktisch kan met de ontwikkelingen daar
  • Tot de evaluatie, na de zomer, de eerste twee uur gratis parkeren in de garage
  • Elke klacht/vraag die bij het Klant Contact Centrum in het gemeentehuis binnenkomt verwerken, en niet doorverwijzen naar Parkeerservice Midden Nederland

Vz. Vanuit de gemeenteraad is de behoefte ontstaan om gezamenlijk een verklaring af te geven, en hieraan een opdracht te verbinden aan het college.
Op initiatief van de GroenLinksfractie, zijn de fractievoorzitters, dan wel de fractie-woordvoerders 'parkeren' bij elkaar geweest om de clustervergadering Ruimte van jl. 20 juni te reflecteren. De overwegingen die we hier schetsen spreek ik uit namens de fracties van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SP en VVD.

Wij concluderen dat mensen zich niet gehoord voelen. Acties laten zien dat veel mensen boos zijn en het parkeerbeleid niet snappen. Wij concluderen ook dat het college heeft uitgevoerd wat de raad heeft opgedragen. Een democratische besluit, op basis van afwegingen na klankbordbijeenkomsten, inspraakronden en zienswijzen. We spreken ons respect uit naar ieder die in deze onderhandeling voor het belang van hun achterban is opgekomen zonder het algemeen belang daarbij uit het oog te verliezen.

We vinden het dan ook een verantwoordelijkheid van de gezamenlijke gemeenteraad om het college de handvatten aan te reiken om de onrust en problematiek rond het parkeerbeleid te kunnen oplossen. De raad heeft het college gevraagd om de evaluatie naar voren te halen (september). Deze evaluatie kunnen we gebruiken om te kijken of de zonering en het inrichten van de parkeerzones werkt of bijgesteld moet worden.

Inwoners en ondernemers vragen echter NU om maatregelen van een andere aard. In de suggesties die zijn aangedragen door ondernemers, bewonersvereniging en actiegroep zitten oplossingen die DIRECT zijn uit te voeren, zonder dat dit ingrijpende consequenties heeft op het nog te evalueren beleid. De gemeenteraad staat in grote meerderheid achter het parkaarbeleid. Er is zeven jaar intensief met inwoners en ondernemers gesproken over het autoluw maken van de binnenstad. Als je wilt dat de binnenstad autoluw wordt, zijn er parkeervoorzieningen nodig voor het winkelend publiek. Als je winkelend publiek daar naar toe wilt leiden is het nodig om de schil exclusief te behouden voor de vergunninghouders (en hun gasten). Waar met de ondernemersvereniging en bewonersgroepen in deze zeven jaar vooral overeenstemming over moest worden bereikt waren de nuances. Nuances die van groot belang zijn om de juiste parkeerder op de juiste plek te krijgen.

Bezoekers van inwoners, omwonenden zelf, winkelend publiek en het personeel. Iedereen heeft belang bij een florerende binnenstad.

Of ondernemers nu inkomstenderving hebben door louter het parkeerbeleid of door de tijdgeest? Het parkeerbeleid maakt het er in ieder geval voor hen niet makkelijker op. Bewoners geven aan dat het vinden van de juiste parkeerplaats moeilijker is, dan nodig. Er wordt gevraagd om eenduidige bebording. Er ontstaan problemen in de tweede schil, die opgelost moet worden. Ook hier moet worden bijgestuurd.

Vz. Heldere communicatie is alleen mogelijk als de boodschap helder is. Hou het eenvoudig. Of je hebt een vergunning, of je staat in de parkeergarage! Ben je bezoeker of mantelzorger van een omwonende ? Dan ben je van harte welkom in die schil.
De straten worden immers juist voor het woonplezier van de bewoner zelf vrij gehouden van winkelend publiek. De bewonersgroep en de actiegroep hebben suggesties aangedragen, om dit bezoekerssysteem te verbeteren. Het zou niet onverstandig zijn om hiervan gebruik te maken.

201307 Motie Betaald Parkeren13,0 kBapplication/pdfdownload