Democratie: niet het recht van de meerderheid, maar een opdracht aan de meerderheid…

Rood potloodwoensdag 26 maart 2014 16:13

Bijdrage ChristenUnie aan eerste openbare bijeenkomst naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen.

Afgelopen maandagavond begonnen de coalitiebesprekingen met een openbare vergadering in de raadszaal. Onder leiding van informateur Jan Willem de Bruijn gaven alle partijen – van groot naar klein – hun kijk op de verkiezingsuitslag, op mogelijke coalities en eventuele breekpunten. De verrassing van de avond was toch wel de verandering in toon en houding bij de LDIJ. Spraken ze voor de verkiezingen nog in stevige taal over terugdraaien van het parkeerbeleid, de bomenkap en onbeperkt geld voor de zorg, en wist de partij veel stemmers te trekken (met 18,8% de tweede partij van IJsselstein). Nu gaf LDIJ aan geen enkel breekpunt te hebben.

Ook de ChristenUnie heeft gesproken. We hebben de winnende partijen D66, LDIJ en SP gefeliciteerd met hun groei. De betekenis van de verkiezingsuitslag is niet makkelijk vast te stellen. Je ziet ook hier dat landelijk beleid het lokale stemgedrag beïnvloedt. De uitslag eenvoudig uitleggen als het afstraffen van het werk van de oude coalitie is dan ook te kort door de bocht.

De ChristenUnie heeft in de campagnetijd in elk geval gemerkt dat thema’s als parkeren, (in combinatie met) het ondernemersklimaat, bomenkap, maar vaker en belangrijker nog zorg en burgerparticipatie IJsselsteiners bezig hield.

Welke coalitie er ook uitrolt: elke combinatie zal zich in het nieuwe collegeprogramma tot deze thema’s moeten verhouden en laten zien hoe het algemeen belang van de stad wordt gediend in de keuzes die moeten worden gemaakt.

Dat er keuzes nodig zijn, is een ding wat zeker is. Dat is het kenmerk van regeren in een democratie. Democratie is niet het recht van de meerderheid, maar een opdracht aan de meerderheid om koers te kiezen en daarbij de belangen van alle IJsselsteiners zo zorgvuldig mogelijk te wegen.

Wat betekent dit nu voor het proces dat voor ons ligt. Wat betreft de ChristenUnie is de meest geëigende weg om de grootste partijen nu eerst aan zet te laten. Zij hebben het grootste deel van de kiezers achter zich en daarmee mandaat gekregen om verantwoordelijkheid te nemen.

Wij hebben D66 dan ook geadviseerd om eerst met de LDIJ te onderzoeken of het mogelijk is om op basis van de verkiezingsprogramma gemeenschappelijke uitgangspunten te formuleren en te onderzoeken welke andere partijen daar inhoudelijk het beste bijpassen om een meerderheid te krijgen. Wij zien bijvoorbeeld een combinatie met SP en CDA. Een tweede mogelijkheid is een combinatie met de VVD, al stelt die zich, vanwege het verlies van 4 zetels, bescheiden op.

Als ChristenUnie volgen we de besprekingen met interesse. Wij toetsen de resultaten ervan aan de uitgangspunten uit ons verkiezingsprogramma. Wat dat betreft mag u van ons dezelfde toon als voor de verkiezingen verwachten:

1. dienstbaarheid: een overheid die luistert en burgerinitiatieven ondersteunt
  2. verantwoordelijkheid: een overheid die kiest, ook als het moeilijk is, en aan burgers vraagt mee te doen naar vermogen
  3. solidariteit: gaan voor het gemeenschappelijk belang, ook al gaat het ten koste van jezelf
  4. zorgvuldigheid: zeker met het oog op de komende transities is zorgvuldigheid geboden, zodat mensen niet tussen wal en schip vallen

De coalitie zal in de ChristenUnie een constructieve partner vinden als we in het programma terug zien dat

• het sociale domein de hoogste prioriteit krijgt;
  • er keuzevrijheid blijft in de zorg en in onderwijs.
  • het beleid met elkaar samenhangt, bijvoorbeeld door het behouden van dagbesteding voor hulpbehoevenden; dat tegelijk mantelzorgers ontlast
  • bij woningbouw er rekening wordt gehouden met de groei en samenstelling van de bevolking: starters, senioren, multigeneratiewoningen;
  • er visie is op de verwachte vrijval van agrarische grond de komende jaren; de renovatie van de aula op de begraafplaats de Hoge Akker kan op onze steun rekenen;
  • economisch sprake is van ontwikkeling van geleidelijke ontwikkeling in de pas met de bevolkingsgroei; en van ondersteunen van het groeiende aantal ZZP’ers;
  • het beleid het gebruik van fiets en OV ondersteunt door bijvoorbeeld slimme verbindingen met de forensengemeenten, uitbreiding van de fietsenstallingen bij bushaltes en carpool en P&R-plekken
  • wat betreft vrije tijd blijft de ChristenUnie staan voor
  • goede voorlichting
  • betaalbaar houden van muziekles
  • stimuleren van verenigingsleven; belangrijk bindmiddel
  • Wij zullen plannen om een coffeeshop in IJsselstein te openen niet ondersteunen.

Tot slot willen we graag dat de coalitie opnieuw een traject doorgaat waarin keuzes worden gemaakt welke taken bij de gemeente prioriteit moeten krijgen. De afgelopen jaren hadden we een potje geld voor ‘zwaar weer’om de schommelingen in Den Haag te kunnen opvangen. Dat gaf rust. Dat potje is nu leeg. Wat betreft de ChristenUnie gaan we dat opnieuw vullen.

De fractie van de ChristenUnie doet voorbede voor de onderhandelaars. We bidden om wijsheid om de verantwoordelijkheid die we van de kiezer hebben gekregen integer, barmhartig en rechtvaardig in te zetten voor de bloei van de stad. Bid u mee?