Zet je in voor de bloei van de stad - Coalitieonderhandelingen

IMG_2879donderdag 10 april 2014 10:09

De vorming van een nieuwe coalitie voor IJsselstein is in een nieuwe fase beland. De informatiefase is afgerond en informateur Jan Willem de Bruijn heeft zijn advies aangeboden. Hij adviseerde D66 om samen met CDA en VVD de formatiefase in te gaan. Omdat deze combinatie de kleinst mogelijke meerderheid heeft, adviseerde de informateur ook om met één of meerdere partijen te kijken of die het beleid op hoofdlijnen kunnen ondersteunen. Daarbij werd eerst gedacht aan de ChristenUnie.

Hoe staat de ChristenUnie tegenover dit advies?

De ChristenUnie in IJsselstein ziet deze optie als een kans om structureel en in een vroeg stadium van beleidsvorming zoveel mogelijk van ons programma in te brengen en de komende jaren te realiseren wat ons voor ogen staat voor onze stad. Tegelijkertijd houden we de ruimte om op punten onze eigen afweging te kunnen maken. Mochten er bijvoorbeeld plannen zijn om een coffeeshop in IJsselstein te openen dan kunnen die niet op de steun van de ChristenUnie rekenen.

Wat zijn onze uitgangspunten?

Op de eerste openbare coalitiebespreking heeft de ChristenUnie haar wensen en grenzen duidelijk gemaakt. De uitgangspunten uit ons verkiezingsprogramma zijn de basis voor onze inbreng, ook in de volgende fase. We staan voor een overheid die luistert en burgerinitiatieven ondersteunt. Maar ook voor een overheid die, na goed luisteren en afwegen van alle belangen, koers kiest en aan burgers vraagt mee te doen naar vermogen. We gaan daarbij voor zorgvuldigheid, zodat mensen niet tussen wal en schip vallen. Zo zullen de veranderingen in het sociale domein stap voor stap moeten gaan. De communicatie daarover moet helder en tijdig zijn. We pleiten ervoor dat de overheid een schild is voor de (tijdelijk) kwetsbare IJsselsteiners. Denk bijvoorbeeld aan behoud van gesubsidieerde banen. We willen graag dat dagbesteding voor hulpbehoevenden behouden wordt. Dat ontlast tegelijk mantelzorgers. Ook landelijk pleit de ChristenUnie voor deze maatregel (en probeert hier extra middelen voor vrij te maken). De ChristenUnie gaat ook voor keuzevrijheid in zorg en onderwijs. We willen op het gebied van economische ontwikkeling en woningbouw rekening houden met de groei en samenstelling van de bevolking (extra aandacht voor huisvesting van starters en senioren. Deze en andere punten zullen we bepleiten in de volgende fase. We gaan met vertrouwen deze fase in, maar beseffen ook dat het een fase is waarin we wijsheid nodig hebben om met behoud van eigenheid mee te werken aan de bloei van deze stad.