Verslag Commissies Week 20 2006

zondag 21 mei 2006 13:00

Een relatief rustige commissieweek (REO en Bestuur en Veiligheid gingen niet door), maar wel een extra raadsvergadering. Hiernaast was het ook de laatste week van onze wethouder, Kees van Kranenburg. Nogmaals bedankt voor je ontzettend grote inzet in de afgelopen 1,5 jaar Kees!

Middelen

De week begon met de commissies Middelen en WLM. Middelen ging vooral over de voorjaarsnota. In dit stuk wordt de voortgang van het bij de begroting vastgestelde beleid besproken, waarop de raad mogelijk het beleid aan kan passen. Hoewel de sturingsmogelijkheden in dit stuk maar beperkt waren, is de ChristenUnie blij dat er ondanks een hele drukke periode voor de ambtenaren toch een vrij duidelijk stuk is gekomen. Er kwamen een aantal nadelige posten langs waar de gemeente vrijwel geen invloed op uit kan oefenen. Hiernaast werd er een investering gevraagd voor de financiële afdeling. Alhoewel het om een fors bedrag gaat is ook dit een noodzakelijkheid om orde op zaken te stellen. Dat dit nodig was, is in de afgelopen collegeperiode wel gebleken, ook om in de toekomst erger te voorkomen.

Hiernaast werd er een voorstel besproken om de trappen in de theaterzaal van het Fulcotheater aan te laten passen. Deze trap heeft treden waarop gebruikers 1½ stap per tree moeten maken, wat al een aantal bijna-ongelukken heeft opgeleverd. Alhoewel dit een investering vergt, vind de ChristenUnie het belangrijk dat er nu eindelijk ook naar diverse belangengroepen wordt geluisterd, die hier al een aantal keer om hebben gevraagd!

WLM

Na een aantal presentaties over onder andere verkeersplannen ging de (overigens interessante) discussie over de riolerings- en de gasaansluiting op de Noord-IJsseldijk. De mening van de ChristenUnie is, dat het een reëel aanbod van de gemeente is dat  particulieren 2200 of bedrijven het dubbele bijdragen. Ook gezien het feit dat een afbetalingsregeling mogelijk is. Wel blijft nog even staan, dat er sprake is van een subsidie die de gemeente krijgt en onze vraag is dan wel waarom deze bewoners niet ook mee kunnen delen in de subsidie.

Welzijn en Onderwijs

Voorafgaand aan de commissie W&O werd de Cliëntenraad WWB geïnstalleerd door wethouder Van Kranenburg. Hiermee worden cliënten direct betrokken bij de sociale zekerheidsregelingen van de gemeente. Dit komt de kwaliteit naar de burger toe ten goede!

In de voorjaarsnota was te lezen dat de plannen voor een sporthal op Groenvliet zijn opgeschort, in verband met het ‘winkelwagentje’. Dit is te begrijpen, maar we kregen ook te horen dat er sinds november al geen communicatie meer over had plaats gevonden met de sportverenigingen. Dit is een wat de ChristenUnie betreft zeer kwalijke zaak en hier hebben we de wethouder sport ook duidelijk op aangesproken.

Samen met het CDA en D66 heeft de ChristenUnie een initiatiefvoorstel ingediend om te komen tot één loket voor gehandicapten, met één tarief voor gelijke medische keuringen (voor bijvoorbeeld huisvesting en een gehandicaptenparkeerkaart). Ook hoeven mensen met chronische, onomkeerbare en progressieve ziekten niet meer onnodig herkeurd te worden. Deze motie kreeg de steun van de voltallige commissie. Een mooie afsluiting van deze commissiecyclus.