Nieuw jaar, nieuwe plannen (Raad 6 & 13 November)!

Zorgvrijdag 14 november 2014 22:04

Hoeveel ruimte hebben we daarvoor?

De begrotingsraad is vaak een lange vergadering. Je legt voor een heel jaar je koers vast. En daar vinden alle partijen wel wat van. De ChristenUnie vielen een paar dingen op.

1. In 2015 staan de veranderingen in de zorg centraal. En dat moet ook: nieuwe taken op een nieuwe manier voor kwetsbare mensen met minder geld van het Rijk
  2. Veel ruimte voor nieuw beleid is er niet. Er zijn een paar nieuwe punten waarvan we er veel herkennen we uit ons verkiezingsprogramma! Afvalbeleid, alcohol- en drugsbeleid, onderzoek naar de effecten van de verruiming winkeltijden, een volwaardige middelbare school.

Tegelijk waren er een aantal dingen die we graag anders wilden zien.

1. Zo willen we graag dat wat burgemeester en wethouders willen, goed omschreven is. Dan kun je tijdens de rit goed controleren of het loopt. En bijsturen als dat niet zo is.
  2. De Touwlaan gaat op de schop. Daar was de ChristenUnie tegen. Wij denken dat deze dure oplossing het probleem, gevoel van onveiligheid, niet gaat oplossen. We willen dan ook zien of de reconstructie effect heeft op het gevoel van onveiligheid of niet.
  3. We willen graag dat de aula op de begraafplaats de Hoge Akker wordt aangepakt, zodat het weer een mooie plek wordt om afscheid te nemen. Een motie van het CDA hierover hebben we dan ook ondersteund!
  4. De maatschappelijke stage verdwijnt. De ChristenUnie wil graag dat het college met de school kijkt of een doorstart mogelijk is. Zo kunnen jongeren kennis maken met vrijwilligerswerk. Dat is geen overbodige luxe in een tijd waarin steeds meer vrijwilligers nodig zijn.
  5. Financieel is het krap. Gelukkig hoeven we niet direct te bezuinigen. Dat is fijn in deze tijd waarin er nieuwe zorgtaken bijkomen. Toch is het ijs dun en kan het verhaal zomaar draaien. Als de zorg meer kost dan verwacht. Of het Rijk minder geld geeft, dan zal IJsselstein de zeilen bij moeten zetten. De ChristenUnie heeft dan ook gevraagd of het college wil laten uitzoeken waarop ze kunnen en willen bezuinigen als dat nodig is.

Al deze punten hebben we ingebracht tijdens de vergadering, de meeste in de vorm van een motie, dat is een oproep aan het college om ermee aan de slag te gaan. Het college heeft toegezegd dat te doen en daar zijn wij heel blij mee!

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Els Kooij

els@ijsselstein.christenunie.nl