Zorgvuldig wegen (Column Els Kooij over raad 2 april)

afwegingvrijdag 10 april 2015 10:51

Deze column van Els Kooij verscheen ook in het Zenderstreeknieuws van 8 april

Werken in de raad is heel concreet. Besluiten hebben vaak direct effect op je mede-inwoners. Denk maar eens aan de veranderingen in de huishoudelijke hulp, het kappen van bomen, aanleggen van parkeerplaatsen, of de bouw van een nieuwe school.

De laatste raadsvergadering stond ook zo’n concreet besluit op de agenda: een nieuw park op het Kasteelterrein. Het kasteel was lang onderdeel van IJsselstein. Nu is alleen de Loyertoren nog over. Na heel veel jaren overleg is het nu zover: links van de toren komt een park, een ontmoetingsplek om te ontspannen en een stukje IJsselstein van vervlogen tijden te leren kennen. Dat heeft wel gevolgen: het Groene Kruisgebouw en de tijdelijke parkeerplaats maken plaats voor groen en wandelpaden. Als raadslid maak je dan een afweging. Vind ik deze gevolgen aanvaardbaar? Welk resultaat wil ik bereiken voor IJsselstein? Wat mag het kosten?

Dit soort besluiten maakt het raadswerk leuk, maar ook verantwoordelijk werk. Je besluit niet zomaar. Je moet zorgvuldig alle belangen afwegen. Elke politieke partij doet dat op zijn manier. Het debat gaat vaak over wat de één belangrijker vindt dan de ander. Zo’n debat houdt je scherp: heb je alles wel van alle kanten bekeken? Een goed debat mag daarom best pittig zijn. Maar om met een oud-burgemeester te spreken: ‘hard op de zaak, mild op de persoon’. Dat valt niet altijd mee. Ook dat bleek tijdens de laatste raad. Een meerderheid was het eens met de conclusie uit een onafhankelijk onderzoek dat een raadslid niet integer had gehandeld. Hier kwamen zaak en persoon heel dichtbij elkaar: het besluit had direct effect op een collega-raadslid. En dat maakte het extra moeilijk. Toch is het belangrijk om op zo’n moment het besluit niet uit de weg te gaan en te kijken waar het om draait. In dit geval: vertrouwen. Dat vertrouwen was weg. En dat, terwijl vertrouwen juist de basis is om scherp te kunnen debatteren, wat helpt zorgvuldige besluiten te nemen over IJsselstein. Met dat in het achterhoofd kun je dan toch een beslissing nemen en de zaak in het oog houden, terwijl je de persoon niet uit het oog verliest.

Els Kooij

Fractievoorzitter ChristenUnie IJsselstein