Nieuwe scholen in IJsselstein: eerst goed rekenen en dan... aan de slag

schoolbord_100x100donderdag 28 januari 2016 20:29

‘Een investering in het onderwijs is een investering met het hoogste rendement’* Bijna iedereen in Nederland heeft op school gezeten. We hebben er leren lezen, schrijven, rekenen en samenwerken. In de gemeenteraad van 28 januari ging het over de schoolgebouwen van IJsselstein. Er liggen plannen om nieuwe scholen te bouwen en bestaande scholen te renoveren. Dat kost veel geld. En daar werd dan ook flink over doorgesproken. De ChristenUnie heeft tijdens de raadsvergadering drie dingen ingebracht: complimenten, goed rekenen, en dan aan de slag!

1. we hebben de gemeente complimenten gegeven over de manier waarop het huisvestingsplan is gemaakt: samen met de scholen. We kunnen nu goed zien wat er op ons afkomt: er worden minder kinderen geboren, dus de meeste scholen worden kleiner; een aantal gebouwen moet dringend vernieuwd. Het is tijd dat daar wat aan gebeurt.
  2. De ChristenUnie wil wel dat er goed op het geld wordt gelet. Een school bouwen kost heel veel geld. Dat mag ook best: een goed gebouw helpt onze kinderen op een gezonde en veilig manier leren. Er is alleen niet genoeg geld. Er is in de afgelopen jaren niet genoeg geld opzij gezet. De gemeente wil een spaarpotje gaan maken, maar dat gaat de ChristenUnie niet snel genoeg. Het potje is niet vol genoeg op het moment dat er betaald moet worden.
  3. De ChristenUnie wil dan ook eerst denken – dan doen. We willen door met het plan, want dat is goed voor de scholen van IJsselstein. Maar dat willen we op een verantwoorde manier, want dat is goed voor de inwoners van IJsselstein. Daarom heeft de ChristenUnie een amendement (een aanvulling op het raadsvoorstel) gemaakt dat door alle partijen is ondersteund.

Op die manier hebben we er als raad voor gezorgd dat we versneld geld gaan sparen om de scholen straks te kunnen bouwen. Tegelijk kijken we iedere keer als een school aan de beurt is of het nog echt nodig is om een nieuwe school te bouwen of dat er goede en goedkopere andere oplossingen zijn. Denk maar aan een leegstaand gebouw verbouwen of een gebouw neerzette wat weer gedeeltelijk kan worden afgebroken als de school kleiner wordt. Zo kunnen we wel aan de slag, maar voorkomen we dat we nu geld uitgeven dat er nog niet is. Een investering in het onderwijs is een investering met het hoogste rendement. We willen dan ook graag investeren in de scholen van IJsselstein. We willen dat op een verantwoorde manier doen. Verantwoord is voor de CU: goede samenwerking met de scholen, telkens eerst denken, goed rekenen en dan doen!

*Een uitspraak van Benjamin Franklin, één van de oprichters van de Verenigde Staten