Welke richting vind jij belangrijk voor 2017?

woensdag 24 februari 2016 20:35

Het lijkt nog ver weg, maar de gemeenteraad is bezig met plannen voor 2017. Alle politieke partijen mogen 5 voorstellen indienen voor volgend jaar. De ChristenUnie heeft er 7 voorbereid. We zijn benieuwd naar wat u van deze inzet vindt. Laat het ons weten!

1. Zorgen dat de gemeente begrijpelijk schrijft en ook zonder computer toegankelijk blijft.
  2. Voorkomen van pestgedrag onder jongeren
  3. Een experiment met korting op betaald parkeren voor bezoekers uit de regio.
  4. IJsselstein als ideale fietsstad: goed voor je gezondheid en goed voor het milieu
  5. Goede relaties met buren: maak afspraken met elkaar als je gaat verbouwen of een feest geeft
  6. Werken aan goede huwelijksrelaties: een veilig thuis voor kinderen
  7. Pilot met basisinkomen voor mensen die het niet lukt aan een baan te komen

Toelichting

Nederland kent een (groeiende) groep functionele analfabeten. Dit is een groep mensen die wel kan lezen en schrijven, maar niet goed is in begrijpend lezen. Vaak snappen ze niet wat de gemeente schrijft en missen ze belangrijke informatie. Daarnaast zijn er ook functionele digibeten. Dat zijn mensen, vaak ouderen, die niet goed overweg kunnen met een computer of met internet. De gemeente IJsselstein gaat steeds meer zaken via internet regelen. De ChristenUnie wil ervoor zorgen dat de gemeente voor deze twee groepen goed toegankelijk blijft.

2. Voorkomen van pestgedrag onder jongeren

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er aandacht komt voor (online)  pestgedrag. We willen samen met de scholen kijken welke voorlichting en training helpt om relaties in de klas te verbeteren en pestgedrag te voorkomen.

3. Een experiment met korting op betaald parkeren voor bezoekers uit de regio.

Er is veel negatief gedoe geweest rond betaald parkeren in IJsselstein. De ChristenUnie wil een positieve prikkel geven. Dat doen we door voor een speciale doelgroep, namelijk bezoekers uit de regio, het mogelijk te maken een korting te geven op betaald parkeren als zij IJsselstein bezoeken voor winkelen, uitgaan en een sport- of cultureel evenement.

Je kunt in IJsselstein heel goed uit de voeten op de fiets. Toch pakken we vaak nog de auto, bijvoorbeeld naar muziekles, sport of voor een boodschapje. De ChristenUnie wil op een positieve manier het fietsgebruik promoten en stelt voor om een fietsweek op de basisschool en bij sportclubs te organiseren en samen met de ondernemersvereniging te onderzoeken hoe we IJsselstein als fietsstad kunnen promoten. Samen op de fiets: goed voor je gezondheid en goed voor het milieu

5. Goede relaties met buren

Een belangrijke bron van burenruzies zijn plannen voor verbouwingen, familiefeesten, of het starten van een bedrijf aan huis. Vaak is de bron van ergernis dat er niet voorafgaand aan een vergunningaanvraag contact is gezocht met de directe buren om die te informeren en de plannen af te stemmen. Deze inwoners moeten vervolgens uit de krant vernemen dat er iets gaat gebeuren, als ze de betreffende krant al doorspitten op dit soort informatie. Dit zorgt voor nodeloze frictie tussen buurtgenoten die soms jarenlang kunnen voortduren. De ChristenUnie wil daar verandering in brengen door bij het aanvragen van een vergunning te verplichten dat mensen met hun directe buren hebben overlegd.

6. Goede huwelijksrelaties: een veilig thuis voor kinderen

Voor 2016 heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor de rol van (v)echtscheidingen op de zorgvraag onder jeugd. Voor volgend jaar willen we dit uitbreiden en kijken wat we kunnen doen om (v)echtscheidingen te voorkomen. We stellen voor om, net als meerdere gemeenten al doen, inwoners de mogelijkheid te bieden om een relatie- / huwelijkscursus mee te doen. Bijvoorbeeld door bij het sluiten van een huwelijk of aangifte van een kind een cadeaubon mee te geven met korting op zo’n cursus.

7. Pilot met basisinkomen

De gemeente IJsselstein doet met andere gemeenten mee in het programma Lekstroom Werkt. Dit programma is bedoeld om mensen die in de bijstand zitten aan werk te helpen. Het programma zet niet alleen in op betaald werk, maar ook op onbetaald werk, omdat ook onbetaald werk een manier is om mee te doen met de samenleving. Uit onderzoek blijkt een groep klanten te lang geen baan meer heeft gehad, of een opleiding heeft waar geen werk voor is of last heeft van een handicap waardoor ze geen baan vinden.. Met een pilot basisinkomen wil de ChristenUnie nieuwe instrumenten onderzoeken om de maatschappelijke participatie van deze doelgroep te faciliteren.